Förslag till & förenklingar av Basportfölj 100% aktier, vad tror ni om?
Basportföljen (100/0) simple version:
85% Länsförsäkringar Global Indexnära
15% PLUS Allabolag Sverige
Nybörjarportfölj (60/40) simple version:
Aktiedel
40% Länsförsäkringar Global Indexnära
20% Plus Allabolag Sverige
Räntedel
20% Spiltan Räntefond Sverige
10% AMF Räntefond Lång
10% AMF Räntefond Kort
1 gillning
Varför bara inte ha ett buffertkonto och en 60/40-portfölj hos LYSA t.ex.? 
Sedan har du ju en mycket större exponering mot Sverige i din 60/40-portfölj än i din 100%-portfölj, varför då?
Vad är din tanke bakom räntefonderna?
4 gillningar
Vill ha lite mer kontroll än Lysa, mest pga mitt intresse… men det kan mkt väl bli så att jag byter dit framöver.
Hm. Angående 60/40 portföljen, hur hade jag kunnat vikta den mer ”normalt” globalt konta Sverige? Tips!
Min upplevelse är att man bör ha en tanke kring för sin strategi.
Det är inget fel på att ha ett intresse, men då skulle jag säga att använda LYSA (eller motsvarande) för basen och sedan kan man köra “intresset” i en lekhinken där man kan testa sig fram.
Det som jag ser i ovan är att du har valt lite på känsla.
T.ex. i din 100%-portfölj är din Sverige-exponering 15% men i din andra så är den 33%, dvs dubbelt så stor.
På samma sätt med Spiltan-fonden, jag är inget fan av den. Mycket fastighetskrediter, bara exponering mot Sverige och dålig likviditet (som vi såg under Corona 2020). AMF räntefond lång - är egentligen inte så lång, ett alternativ där är Captor Iris. På samma sätt med Räntefond kort, vad är syftet med den.
Helt rätt. Tack för input.
Tänker att jag börjar med Avanza eftersom tröskeln var lite mindre där då jag redan var kund och dessutom har chans att lära mig lite ”på köpet”.
Räntefonderna behöver jag lära mig mer om. Där har jag som du säger bara gått på känsla 
Bara gått vidare med min 100/0 portfölj än så länge. Den andra behöver jag fila lite på… om jag ens är i behov av den med tanke på att jag är ganska ung och det skulle ev kunna räcka med bara en portfölj med 100 % aktier och sen resten buffertspar i bankkonto (nu till hyfsad ränta 3,7%)…
Captor iris och ”liknande” skrämmer mig när jag ser hur dåligt de gått senaste 5 åren. Säkert feltänkt men svårt att motivera mig till att köpa ngt med så mkt röda siffror 
Att titta på hur något har gått historiskt och använda det som underlag för att köpa något idag är sällan en bra strategi. Tyvärr.
Det är ett av de vanligsate misstagen (som vi alla har gjort någongång). Historik har inget med framtiden att göra.
2 gillningar
Nej precis! Så lätt i ”teorin” men svårt när det väl kommer till kritan.
Men säg tex att jag byter hela räntedelen till AMF mix, får man med ”det mesta” då?
Och i aktiedelen, tar 50% LF global och 10% Sverige.
Bättre?
Både ja och nej. Tittar du på innehållet i Mix vs Kort vs Lång, så kommer du se att det är väldigt olika innehav i det. Vad är tidshorisonten på portföljen? För även vanligt bankkonto kan vara ett alternativ till räntefonderna.
Det är därför jag förordar fondrobotarna, då slipper man alla dessa frågor och funderingar. 
1 gillning
Tidshorisonten för 60/40 portföljen är mellan 5-9 år.
Har även en buffert på sparkonto så är ganska ”safe” att den får ligga orörd ett bra tag längre än så.
Ja fondrobot är helt klart värt att titta närmre på… lutar åt Lysa, tycker den verkar ”simplare” än opti men det är nog en smaksak. 
Stort tack för all hjälp o tips
Givet att du har pengar på bankkonto så skulle jag i räntedelen överväga t.ex.
- 20% Captor Iris
- 20% Captor Aster Credit
1 gillning
De är längre räntefonder vad jag förstår? (Lite högre risk än korta). Låter väldigt rimligt!!
Iris är ett komplement till en långsiktig portfölj.
Aster credit är mellanrisk och mellanduration. Också ett komplement mellan aktier och bankkonto.
Som sagt, se det som inspiration. Inte råd.
1 gillning
Toppen, vad snällt. Nej det förstår jag såklart.
Viktigare att man får lära sig syftet/bakgrunden till varför man i vissa fall tipsar om en fond, och i andra fall en annan fond. Tror nyckeln ligger i att lära sig förstå ”de stora penseldragen” och att inte stirra sig blind på små detaljer i första hand. Lyssnade för övrigt tidigare idag på ett gammalt avsnitt med Henrik Jönsson från Better Wealth om att fokusera på risk istället för att fokusera på avkastning. Väldigt intressant synsätt!! Och massor av bra innehåll.
Fler sånna avsnitt!!
det är själva matematiken och beräkningarna ”bakom” det som syns utåt som är det intressanta…
1 gillning