Kemtvätt av kavajer och kostymer - hur funkar det?

Jag har under större delen av min karriär jobbat i backoffice-funktioner och behovet av att klä mig mer formellt har varit begränsat. De kavajer och kostymer som jag äger har inte behövts användas så ofta. Jag anar dock att mitt behov av att regelbundet klä mig formellt kommer att öka. En fråga som då blir aktuell är det här med kemtvätt. Jag har väl typ besökt en kemtvätt 2-3 gånger i livet men aldrig intresserat mig för att använda det själv. När jag har använt kavaj eller kostym har jag normalt bara hängt ut dem på vädring.

Ni som använder kemtvätt mer regelmässigt - hur ser ett “tänk” kring det ut? Att saker som behöver kemtvättas och typ får en fläck på sig behöver kemtvättas förstår jag men rimligen behövs väl någon “princip” för kemtvätt i övrigt också. Jag tänker nu i termer av:

1. Kemtvätt efter varje användning (?)
  2. Kemtvätt efter X dagars användning
  3. Kemtvätt efter varje användning sommartid (svettigt)
  4. Kemtvätt efter sniff-kontroll invändigt

Hur ska man tänka? Vad är normalt?

1 gillning

Kul frågeställning.

Tvätt efter x antal dagar är nog mest praktiskt och är nog så jag själv gör. Där x är mer än 10 hela dagar. Kanske snarast 20 eller är det tom 30 (Usch) när jag ransakar mig själv?

Men det får ju kombineras med sniffkontroll samt okulär besiktning för att vara ekonomiskt försvarbart.

Jag tvättar helt enkelt kostymer sällan. För det är dyrt.

Det får mig att komplettera med följdfrågor.

Vad betalar ni för er kemtvätt?

Kemar nästan aldrig mina kostymer.
Köper bara ull med foder som inte suger åt sig svett.
Vädrar och borstar efter användning.
Använder bara ren skjorta under.
Duschar ofta.
Luktar hallon.

Går sällan i kavaj och nästan aldrig i kostym
Hände mest på ex mässor etc. Om man byter till nytvättad skjorta varje dag och ser till att man inte luktar svett behöver man inte tvätta kavajen ofta alls. Fläckar går oftast att få bort med fuktad svamp.
Jag har oftast maskintvättbara udda mörka byxor på mig Om inte kostym är klart lämpligt.

1 gillning