Kinesiska hifi-märken - något att ha?

Nu går jag lite utanför grundfrågan i tråden men menar någon på allvar att en förstärkare som kostar t.ex. 5000 kr “mycket väl kan vara lika bra eller bättre än en som kostar 50.000?”. Jag menar här vad som är normalt förekommande. Att någon extrem flopp-modell kan låta dåligt är en separat fråga. Prisnivåerna här är valda med avsikt just för att det ändå brukar finnas ett visst samband mellan pris och kvalitet. Att en pryl som kostar 100.000 kr inte “automatiskt” är bättre än en som kostar 50.000 kr är inte så konstigt.

Att en förstärkare kan vara “bättre” i meningen ha bättre mätvärden, dvs. mer korrekt ljudåtergivning, är inte konstigt. Sedan har jag ändå förstått det som att “mätvärdenas korrekthet” och “hur det faktiskt låter” inte alltid är samma sak. Jag har en hörlursförstärkare av enklare modell som varit en bästsäljare. Den har jag läst undersökningar av. Den har, som jag förstår det, rätt konstiga mätvärden. Samtidigt låter den de facto bra, trots detta. Hur det hänger ihop vet inte jag.

1 gillning