Ljudlösning för hemmaarbetsplats

Jag lade upp några trådar om ljudfrågor tidigare och fick en del bra tips där. Jag funderar nu på en lösning hemma som skulle fungera så här:

Arbetsdatorn kopplas till en hörlursförstärkare (eller liknande enhet) som även har optisk utgång så att ljudet även kan kopplas vidare till den stora anläggningen. När jag jobbar vill jag normalt sitta med hörlurar. Då ska hörlursförstärkaren göra att det blir bra ljud där. När jag inte jobbar vill jag samtidigt kunna spela musik från datorn till den stora anläggningen. Då kan jag istället koppla in hemmadatorn till hörlursförstärkaren. Kanske skulle jag även koppla på en soundbar eller liknande för att kunna spela datorspel och få ljud därigenom.

Jag vill normalt inte ha stora anläggningen på när jag jobbar. Det beror dels på att det kan störa andra som är hemma men främst på att det ibland kommer inkommande samtal eller olika möten. Jag behöver snabbt kunna koppla mellan att lyssna på musik och att använda hörlurar/headset för vanliga jobbändamål. Är det någon som satt upp något liknande som har tips på någon bra enhet eller setup som skulle fungera som jag tänker mig?

Jag har 2 likadana DAC/Amp vid datorn och vid TV:n, men det skulle gå att köra samma med en lång kabel.

Topping DX3 Pro+

1 gillning

Låter som att det du behöver är en monitorcontroller från studiovärlden, alt bara ett ljudkort med vettig monitor-sektion + hörlursförstärkare. Är det ett krav att köra digitalt vidare till ljudanläggningen? Vilken kvalitets/pris-nivå pratar vi om?

(Är det 2-kanal eller multikanal förresten? Det gör ju viss skillnad…)

Den här Topping DAC som @Borax rekommenderar låter som en vettig pryl mer allmänt. Det är ju ett “externt ljudkort” som jag i grunden behöver eftersom arbetsdatorn är som den är. Om jag ska köra en lång sladd till den stora anläggningen antar jag att optisk kabel är det bästa. En sådan kabel har jag redan. Där finns dock en “riktig” DAC och jag vet inte om det fungerar att “seriekoppla” DAC-enheter. Sannolikt kan jag hitta någon ingång som fungerar oavsett men det vore ju bättre att kunna använda den stora DAC-enheten för output via stora anläggningen.

1 gillning

I så fall är det väl i princip bara ett externt audiointerface med hörlursförstärkare + optisk SPDIF ut som du behöver. Jag tänkte nog först att du ville kunna välja att rout:a ljud till hörlurar och/eller stereo och/eller soundbar via knapp/volymkontroll på enheten vid datorn, men inser att det kanske inte är relevant.

Topping:en är väl däremot bara digitala in till hörlurar och analogt ut. Jag uppfattar det som att den optiska kontakten är en ingång men du behöver en utgång till externa DAC:en. Men jag kanske missuppfattar något.

(Dator - usb → audiointerface - optisk spdif → extern DAC är inte exakt att seriekoppla DAC:ar, audiointerfacet formatkonverterar från USB-audio till SPDIF. Sen kan man väl fundera på om det inte är att göra livet svårt för sig, jämfört med att bara köra analogt från audiointerfacet direkt…)

Good catch, blandade ihop Toppingen med någon annan enhet som hade optisk både in och ut.

En enhet som fixar USB till optisk lossless bör dock inte vara så dyr om det är av intresse.

FiiO K3 kan väl, t ex. Om man håller sig till USB-hörlursförstärkare.

Jag har funderat vidare och antar att en möjlig och enklare lösning vore att ha ett “vanligt” ljudkort på den privata (stationära) datorn och koppla optisk kabel från det till det stora ljudsystemet. Det skulle då räcka med en “vanlig” enhet för hörlurarna.