Den här frågan som jag tyckte var spännande att reflektera över kommer från avsnitt 281 och Kiyosakis bok “Rich Dad, Poor Dad”.
Kiyosaki listar två typer av investerare; 1) de som köper färdiga investeringar (t.ex. indexfonder) och 2) de som skapar investeringar som andra köper.
Han en analogi är att man kan köpa en hel och fungerande dator, eller så kan man köpa delarna som en dator består av och bygga ihop den själv. Hans tes är att det är på den andra typen av investeringar som man kan göra enorma vinster (och ta enorma förluster). Här kommer Kiyosakis fråga och en liten undersökning.
Vilken typ av investerare är du?
Är du en investerare som köper investeringar eller är du en investerare som skapar investeringar?
Vilken typ av investerare vill du helst vara och varför?
Här kommer en liten undersökning, men jag är supernyfiken på dina tankar kring båda frågorna ovan.
Hittills har jag bara köpt investeringar som andra skapat
Jag är båda - jag har både köpt och skapat investeringar
0röster
Det enklaste exemplet på en investering som någon skapat är att ha ett bolag som andra har köpt in sig. Så alla ni som startat bolag och som numer har externa ägare har ju de facto skapat en investering åt andra.
Investeringar är ett av de få områden i livet där du med väldigt liten kunskap kan få samma (eller bättre) resultat än någon med betydligt mer kunskap.
Jag tänker att sträcker sig även över exemplet att starta bolag mm… dvs att som ren investering så är det ingen bra idé att starta bolag då du inte får betalt för den risk du tar. Starta bolag ska man göra för att man tycker att det är kul och att det finns potential till bra avkastning.
Samma sak med exemplet att bygga ihop en egen dator (något jag gjort många gånger genom åren). Visst kan man få en vass dator till lägre pris om man bygger själv, men den tiden det tar att beställa delarna samt bygga ihop den? För att inte tala om all tid du lagt på att läsa dig till vad och hur man bör köpa? Varför har man gjort det… jo, för att man tyckte det var kul, inte för att spara några tusenlapparna vart tredje år. Jag tycker inte att man har “skapat en (bra) investering” där…
“Jag är båda - jag har både köpt och skapat investeringar.”
Samtidigt. Jag köper fonder (köpt) men byter löpande ut de svaga mot starkare (skapat). Det jag köper är inte någon förvaltares kompetens utan bara ett antal aktier i ett färdigt paket. Förvaltningen gör jag själv genom mina fondval.