Med tanke på de stigande medeltemperaturerna och de påtagliga effekterna av klimatförändringarna är det relevant att diskutera hur vi kan anpassa våra bostäder för framtida utmaningar. En aspekt är möjligheten att behovet av kylning kan uppstå även under vinterhalvåret, exempelvis för att säkerställa en behaglig inomhustemperatur vid värmeböljor.
I Sverige är användning av luftkonditionering än så länge ovanligt i bostäder, men kan det vara en lösning även under vintern? Finns det andra strategier för att effektivt kyla ner bostäder, såsom passiva lösningar eller smarta ventilationssystem?
Jag är nyfiken på hur andra ser på den här frågan, både när det gäller praktiska åtgärder och hur vi förbereder oss för en framtid där klimatförändringar i allt högre grad påverkar vår vardag.
Jag syftar inte på nästa år, utan på en framtid om 10, 20 eller 30 år. Då kan det mycket väl behövas kylning även under vintern. Värmeökningarna kan komma att öka exponentiellt i takt med att isarna smälter, eftersom de normalt reflekterar solens strålar.
Det är ett hypotetiskt scenario, inte något som är hugget i sten.
En motfråga: när tror ni värmeökningarna kommer påverka Sverige så pass mycket att vi behöver kylning på vintern, och hur ska vi tackla det?
Blir det sådana effekter kommer din bostad sannolikt vara under vatten, men det är nog inga problem, för är nog inte många människor kvar i livet heller.
Jag behöver inte kylning på sommaren, bor i vanlig gammal bostadsrätt som byggdes för över 60år sen.
Visst en del dagar som är som varmast hade det varit bekvämt med AC men det har aldrig införskaffats och jag lever än
Att jag skall behöva kyla mitt boende på vintern under min livstid låter högst osannolikt.
varför skulle vi behöva tackla det på något anorlunda sätt än vi förnuvarande tacklar behovet att värma på vintern? (dvs med ‘energi’ för att vara väldigt generell). Om något kommer varmare vintrar minska energibehovet, det är ett mycket enklare problem än vad vi har för närvarande.
Jag tror dock inte vi någonsin, iaf inom våra livstider, kommer behöva kyla på vintern. Sommaren däremot kommer det behövas, och iom det kommer infrastrukturen för kylning vara på plats och behövs det på vintern är det väl bara använda det då med, förstår inte meningen med din fråga tror jag ?
Mer intressant är hur vi skall tackla extremkyla, vilket också kan vara en konsekvens av globala uppvärmingen.
Enligt IPCC:s varmaste scenario skulle temperaturökningen bli fyra grader till slutet av århundradet, så det borde väl bli kring ett halvt årtusende in i framtiden om vi extrapolerar linjärt. Det skulle tacklas med den nedkylningsapparatur som då sedan flera århundraden skulle ha varit standard för att kyla ned under sommaren.
kostar mindre el att kyla än att värme generellt, då tempskillnaden är mycket mindre vid kylning… ofta handlar det om typ 30 grader → 22 grader (diff 8) istället för -15 → 22 grader (diff 38). Så energibehovet kommer minska avsevärt om vi får varmare vintrar.
Jag bor nästan så långt söderut man kan komma i landet. Jag kyler aldrig på sommaren, även om mina LLVP har den möjligheten. Jag kan absolut se att det kan komma att behövas framöver, men då tänker jag under juli-augusti. Att det skulle bli aktuellt i december-januari finns inte på kartan och verkligen inte inom en trettioårsperiod. Med en så stegrande klimatkris kommer växtarter att dö, djur migrera över stora områden, tvåsiffrigt antal nationer att ligga under vatten och troligtvis har Golfströmmen ändrat lopp och sommarkylan blir då ett större hot än vintervärmen.
Med den hypotesen tror jag snarare vi får köldproblem i Norden.
Ja, men även t ex 10 graders skillnad mitt i vintern ger inga kylningsbehov. Stiger det 20 grader på vintern i denna fantasiversion av Skåne så når vi strax över 30 grader en varm decemberdag. Jag ser fortfarande inget kylbehov.
Men jag skulle vara orolig över skafferiets innehåll…
Att temperaturen skulle öka exponentiellt är ett högst hypotetiskt antagande. Snarare är temperaturökningen som beror på koldioxidutsläpp logaritmisk, dvs en linjär temperaturökning kräver ett exponentiellt ökande koldioxidutsläpp.
Du gör nog bäst i att helt avinstallera bergvärmepumpen och gå all in på air condition i alla rum.
Installera bastulavar i uterummet också. Det kommer bara vara att stänga fönstrena så kan ris-smisket börja.
Ungefär när plattektoniken flyttat sverige söder om 30e breddgraden.
Du behöver inte tackla det. Du spar in det på att inte behöva flyga till Thailand varje vinter
Tror själv att värmeböljorna som kommer intensifieras än mer i Europa närmsta 1-30 åren kommer göra att fler skaffar luftvärmepump med AC funktioner eller rena AC-enheter.
Flera rapporter tyder också på att vi kan få kallare vintrar, då bland annat golfströmmen kan försvagas, vilket gör att hög och lågtryck i europa blir mer stationära. Så varmare somrar och kallare vintrar.
Så de två ytterligheterna innebär att bostäder troligen kommer anpassas i bred skala för extrema temperaturer närmsta 10-50 åren.
Höll själv på att krokna sommaren 2018 när jag hade 37+° i min lägenhet från juni till september. Skaffade en AC 2019, som jag slår på ett par timmar dagligen vid 26-27° inne.
Enligt riktlinjer kan det vara hälsofarligt med en inomhustemperatur över 26° för sköra grupper. Så det finns regler, men som i princip aldrig följs, då de inte är straffbart att ha för varmt inne vid tillfälliga extremväder. Även 4 månaders värmebölja räknas idag som tillfälligt. Men troligen kommer lagstiftningen skärpas varefter värmeböljorna blir varmare och längre.
Tror själv inte på så varma vintrar här att vi behöver AC i januari. Är möjligen ett par tusen år bort.
Håller med. Och infrastrukturen för kylning behöver inte bara vara mekanisk, som i fallen med t ex luftvärmepumpar som även kan kyla eller bergvärmepumpar med frikyla och speciellt anslutna fläktradiatorer. Även välisolerade huskonstruktioner med högre värmetröghet kan hjälpa också mot värme. Och inte minst olika former av solskydd inkl träd och annan växtlighet.
Som sagt ingen större risk för för varmt på vinterhalvåret på många hundra år. På riktigt lång sikt är svårt att säga…
Tyvärr kan man vara pessimist över människans förmåga att motverka trista utvecklingar där länder måste hjälpas åt…
Majoriteten av världens stora städer har Dålig luft och det verkar man acceptera trots att man där kan åtgärda problemen mer lokalt. I vissa städer är luften hemskt dålig. Hindrar inte att nya kolkraftverk bygga ännu i alla fall.
Jag kör AC varma dagar på nedervåningen i mitt hus. AC-apparaterna är effektiva och ganska energisnåla om dom inte behöver brottas mot stora fönster som släpper in mycket värme. Man får börja med mer fönstermarkiser och byta till värme dämpande film på fönstren om “kylsäsongen” blir längre.
Vi får större problem om världens temperatur stiger mycket. Om alla isar smälter stiger havet med 60 meter tydligen. Stor del av världens kusttrakter minst är då under vatten. Då blir världen troligen en stökig plats att vara på