Klöver Triss, vad gör jag? | Minst 10.000 kr i månaden i 10 år

Plötsligt händer det

ja men så är det, jag får testa mig fram, oavsett så sätter det guldkant på livet!

3 gillningar

Alla? Inte bara tre av dom?

2 gillningar

Intressant att höra här sen om du får välja en större summa direkt eller få ut det över 10 år.

Minns ju att man kan räkna på vad som är mest värt, tar du ut allt idag och sätter det på ett lysa konto 100% aktier och får nån snitt% över 10 år kanske det är mer värt?

Här är ränta på ränta kalkykatorn. Där kan du se ungefär var totalsumman hamnar om 10 år.

Verkar bli mellan 1,5-2,5msek om 10 år. Lägger man till nuvarande sparande blir det 4-5msek.

Det är ju precis lagom att ha som insats till ett fint boende. Eller kanske ett helägt boende.

ja men precis, jag fick det till samma, jag lär nog spara 20 i månaden, sen går väl räntan upp o ned, 6% ibland och 12% ibland.

eller så går jag till casinot en gång i månaden o lägger allt på rött

2 gillningar

Hehe nej ifall du vinner kommer du få ännu mer problem med vad du ska göra med dina pengarna :slight_smile:

Stor grattis också!

Om totalsumman är samma för båda fallen är det alltid bättre att ta ut den direkt.
Du kan sätta in pengarna på ett sparkonto med 0,1% ränta och få ut mer i slutet om du tar ut direkt isåfall.

1 gillning

Inte för Triss. Engångsbeloppet, beroende på vinsten, ligger på 31%-42% av totalbeloppet för månadsutbetalning.

Inte ens 15% årlig avkastning räcker för att komma ikapp månadsutbetalning.

Exempel på tillfällen man kan tänka sig att ta ut hela beloppet är

-om man är sjuk och vill höja livskvaliteten

-om man inte räknar med att leva hela perioden

-om man måste köpa bostad och inte får ihop ekonomin på annat sätt

-om man är i svår ekonomisk sits med stora skulder man inte kan betala tillbaka

6 gillningar

Vad händer i det här fallet? Kan utbetalningarna ärvas?

1 gillning

Du glömmer nog största anledningen vilket är garanti på att du faktiskt får pengarna. Finns många liknande fall (oftast i andra länder då) där företaget går i konkurs, läggs ner, splittras, eller dylikt och vinnaren slutar få pengar.

Är det sannolikt? Antagligen inte, det ägs av Svenska Spel som backas av staten. Men vi är också på ett forum där risktoleransen är låg och mycket kan hända på 25 år.

Första rådet man alltid hör gällande arv, vinster, deals o.s.v. är att du inte ska räkna med det förrän pengarna de facto är på ditt konto.

Ja de går då till dödsboet.

1 gillning

Gratis till vinsten! Jag skulle lägga allt på ett investeringskonto. Ett investeringskonto i dig själv. Skriv upp inför varje månad vilka upplevelser du vill genomföra under månaden som kommer.

Vilken möjlighet till upplevelser!

1 gillning

Det enda man kan fundera på är ju värdet på 10 000 SEK om 5-10 år.

Eventuellt oväntat hög inflation massakrerar värdet av en sådan här vinst. Det enda vi vet är att 10 000 kr kommer bli mindre värt med tiden. Frågan är hur mycket. Det här är en valutarisk :ghost: på riktigt.

Men grattis TS till det angenäma problemet :partying_face: Säkrast av allt är ju att konsumera upp allt löpande :smiling_face_with_sunglasses: :beach_with_umbrella: :tropical_drink:

1 gillning

Svenska Spel spelregler lotter:


Verkar vara ännu sämre med engångsbelopp:

Snittvinsten för månadsvinst är 2 765 000 kr.
500 000 / 2 765 000 = 18%

Och medianen (enligt OP) är 15 000 kr * 12 * 10 = 1 800 000 kr
500 000 / 1 800 000 = 28%


Och räknar man med 10% avkastning per år (eller 1.1^(1/12) = 0,797% per månad) i 10 år:

Klumpsumma: 500 000 kr * 1.1^10 = 1 296 871 kr

Månadsvinst (15 000 kr i 10 år): 15 000 kr * (1,00797^120 - 1) / 0,00797 = 2 971 096 kr

(Eller använd verktyget för ränta-på-ränta)

Tycker fler behöver nämna hur du ska hantera dina vänner och golddiggers allmänt. Öppnar du dörren så blir det svårt att stänga den, många i din närhet kommer ju veta om detta och vara lite avundsjuka. Kan du vara anonym på något sätt? Hur tror du dina vänner/släkt kommer reagera?

1 gillning

Kanske lyssna på avsnittet med Brock Milton Capital och satsa alla pengar där? Nej men skojade bara.

Buffert först sen langa in allt i en billig indexfond.

Svårt med en Trissdragning i tv-soffan…

2 gillningar

finns det en regel att man måste skrapa själv och inte kan anlita en skådis att göra det åt en?
Jag är nyfiken på om man MÅSTE vara med i TV, jag skulle då inte vilja vara det.

1 gillning

Vet inte, men jag skulle också vara skeptisk till att vara med i tv på det sättet.