vunnit klöver på triss, vad ska man göra med pengarna?!
lägsta jag kan vinna är då 10 000 i 10 år och högsta är 100 000 i 25 år.
högst troligt är att jag vinner 15 000 i 10 år. då det är flest lotter av dem bland högen man väljer i TV. så jag utgår från att det är det jag kommer få😄. 31 lotter totalt. ( 2st är 30k och 2st är 100k, 12st är 10k och 15st är 15k)
jobbar även heltid och har ca 10 000 över varje månad efter alla utgifter e betalda.
tänker typ indexfonder? kommer inte lägga dem på onödigt skräp iaf.
Jag hade lagt 10% i ett nöjes/njuta/livsglädje konto, avsett att användas på kul saker och upplevelser i närtid. Resten hade jag lagt in i en av RTs rekommenderade globala indexfonder.
Men om du saknar buffert och har blancolån, så satsa gärna på dessa först.
jag är bra på att spara och att spendera pengar tar alltid emot lite grann, men antar att jag måste ha lite nöje också så 10% är väl smart. har inga lån eller liknande alls vilket är skönt!
Tror många av oss RT-are behöver öva på att spendera pengar med. Men självklart på vettiga grejer och upplevelser som ger guldkant på tillvaron och fina minnen.
Tänk att kanske öronmärka lite till att bjuda en släkting eller vän på fika eller utemat då och då, eller andra aktiviteter.
Låter som att du har en sund och balanserad inställning, så det blir nog bra.
Minns att jag själv i din ålder ibland fantiserade om en liknande vinst och vad man skulle kunna göra då. Förmodligen skulle jag ha tagit mer eller mindre planlösa, längre ledigheter för att utforska något intresse, resa osv. Säkert hade det blivit en hel del fest, uppluckrade rutiner och viss allmän dekadens. Det hade säkert varit kul och gett en hel del roliga minnen, men kanske också känts lite meningslöst i efterhand. Rent ekonomiskt hade jag antagligen gått jämnt ut på grund av fördröjd karriärutveckling etc (om vinsten var i det lägre spannet - 100k/mån hade jag nog inte bränt).
Jag minns att en kompis fick ett stipendium på 100k och att jag då tänkte “oj, nu är han alltså rik”. Var beredd på att i alla fall vissa i din omgivning tänker så och kanske också förändras i sin kontakt med dig, förväntar sig saker osv. Speciellt om du börjar bjuda på grejer i olika sammanhang så kan en sådan förväntan snabbt sätta sig. Det kan nog vara bra att ha en tydlig plan för dig själv men också för att presentera för andra: “X kronor kommer jag lägga på den här resan, att bjuda mina kompisar på restaurang och en ny TV och soffa. Resten går in till ett långsiktigt sparande till när jag ska köpa hus i framtiden”. Då kan din stadiga inkomstström efterhand hamna långt bak i allas medvetanden.
Det bästa är nog att inte låta vinsten ha någon större reell påverkan på din livsstil och dina livsplaner, utöver att göra/köpa något som du alltid velat göra/ha, och göra något kul och generöst med de du gillar som en engångsgrej (t ex resa, fest). Sen låta det mesta gå in i långsiktiga, breda investeringar som du tänker och pillar så lite som möjligt på. Samt njuta av att du med stor sannolikhet aldrig mer behöver oroa dig över kommande månads utgifter.
det låter klokt! känns tradigt om jag skulle vinna 10/15k och sedan bara behöva gå tillbaks till jobbet igen, 07.00, som att inget hänt. slagit ofantliga odds att skrapa en lott som kan förändra hela livet, för att sedan snubbla på målsnöret.
men jag ska vara glad oavsett! sparar jag 20000 per månad i 10 år i en indexfond tex, och lägger 5 på resor och nöjen, så har jag flertals miljoner till slut.
Han är den person som träffats flest gånger av blixten. Mellan 1942 och 1977 träffades Sullivan av blixtar vid sju olika tillfällen och överlevde dem alla. Av denna anledning fick han smeknamnet “Den mänskliga blixtledaren” (The Human Lightning Rod). Samtliga fall har bekräftats av blixt expert läkare.
Medhåll. Frågade också Chatgpt om odds för att både vara med om en svår halkolycka och en påkörningsolycka. Tydligen är det en på 10+ miljoner odds för det.
Så, plötsligt händer det! Så jag spelar ju lite, på Eurojackpot och de flesta hoppas ju på en raketaktie i sin lekhink.
Men en spelspärr är vettigt för alla och en lagom stor lekhink.
Grattis, kul att se någon ung vinna som faktiskt verkar tänka till.
Bra vinst typ detta där det är svårare att “bränna allt” som man kan om vinner en större klumpsumma.
Alltid svårt det där med att man ofta har tiden på sin sida när man är ung men pengarna på sin sida när man är äldre.
Nu vet man ju inte summan du vinner eller tiden du får den men jag hade nog varit så tråkig att jag sparade allt i några år och få en rejäl buffert på ISK som ger en skönare resa när “livet händer”
Vinner du dom större summorna eller det längre tidsspannet kanske du får fundera om
Alltså. Det finns inte bara de svartvita kategorierna absout nödvändigt eller onödigt skräp. Det finns en massa färgglada saker som ger större eller mindre livsförbättringar däremellan. Du kan säkert hitta några som passar dig om du letar lite.
De har självklart alltid en på standby på akuten i den stan eftersom han bor där Om inte annat blir akutläkaren så småningom expert av all personlig erfarenhet med blixtoffer