Kluring: Matteproblem från ett amerikanskt SAT-prov som alla fick fel på

Algoritmgudarnas vägar är outgrundliga, men jag trillade över denna mattefrågan som var med på ett amerikanskt SAT-prov (tänk högskoleprovet-light).

Notera att det var en uppgift av 25 som man hade 30 minuter på sig att lösa. Alltså ska man komma fram till lösningen på ca 1 minut…

Vad är rätt svar? A, B, C, D eller E?

När du svarat, se nedan för facit. :exploding_head:

Sammanfattning

Rätt svar är 4 (som inte var med). De flesta av oss tror att 3 är rätt svar vilket också testskaparna trodde.

Intuitivt tror man att två lika stora cirklar (tex mynt) skulle ta ett varv att gå runt varandra, när det egentligen blir 2.

Om man inte vill kolla videon:

The SAT Problem That Everybody Got Wrong | Scientific American

16 gillningar

Nördigt! :blush:

Men jag reagerade främst på att orden de valt i testet var otydliga, så chansade på B. För det verkade mest logiskt, som många andra gjorde.

Väldigt intressant att tre studenter tog sig tid att meddela testets skapare om problemet. Troligen så gjorde det att många fick lära sig ett nytt perspektiv. Coolt. :raised_hands:

3 gillningar

Lärorikt med siderial day. Hade inte koll på det. :face_with_spiral_eyes:
Cirkelproblemet är en gammal klassiker dock

1 gillning

Han har otroligt många bra videos. Brukar dyka upp för mig i olika sociala flöden och en av få saker jag lätt fastnar för där jag inte sen kände att jag slösade bort min tid
Välidgt lärorikt!

3 gillningar

Jag säger B.

Spoiler

Omkretsen av en cirkel är 2pi gånger radien. Om radien på A är 1 enhet så är radien på B 3 enheter. Förhållandet mellan omkretsarna är alltså 1 till 3 när 2pi tagit ut varandra.

Omkretsen av A måste rulla hela omkretsen av B. Alltså tre gånger.

Kul att detta är fel! :rofl: Jag hade också svaret “1” som de tar upp i videon.

På ett prov hade jag orkat ställa upp det på kladdpapper så det blivit tydligt.

2 gillningar

Jag svarar 3.

1 gillning

Ska bara googla vad algoritmer är, så återkommer jag :joy:

4 gillningar

6 PI /2 PI = 3 gissar jag

1 gillning

Hade inte tid att se hela filmen nu, svaret på min fråga kanske fanns där men:

Vad är anledningen till att det inte blir tre? Är det att den stora cirkeln liksom faller ifrån den lilla så att den måste snurra längre? Går det att förklara på ett enkelt sätt?

1 gillning

Jag tror 6 varv.

Om jag förstått så följer den yttre cirkeln en ännu större cirkel med radien 4r (3r för stora cirkeln och 1r för lilla cirkeln).

5 gillningar

En enkel förklaring:

Den lilla cirkeln måste ju rulla hela sträckan som är omkretsen på den stora cirkeln. Den är tre gånger längre än omkretsen på den lilla, vilket motsvarar tre hela varv.

Kruxet är att det inte är en rak sträcka utan att sträckan dessutom är en cirkel, vilket innebär ett helt extra varv (Jämför med att jogga en rund slinga i skogen vilket kommer rotera dig själv exakt ett varv). Så totalen blir 3 varv + 1 extravarv = 4.

11 gillningar

Lätt som en plätt :slight_smile:

Var inne på 3 några sekunder tills jag insåg att det inte var rätt.

Det som sen tog tid var att göra två skalenliga cirklar och testa eftersom jag inte hittade svaret 4 som jag kom fram till.

2 gillningar

Är det rätt att tänka att om centret av cirkeln A ska färdas i en rak linje med längden 3x omkretsen av cirkeln A så måste cirkeln snurra tre varv.

Men när vi snurrar runt cirkeln B så är centret av cirkeln A 3+1 längdenheter ifrån centret av cirkeln B, så längden den färdas är (3+1) * 2 * pi = 8pi.
Omkretsen av cirkeln A = 1 * 2 * pi = 2pi
8pi/2pi = 4 varv

Är det så man ska tänka?

Alltså, cirkeln A färdas egentligen inte runt cirkeln B, utan runt cirkeln C.
Där cirkeln C har en radie som är radien av A+B.

6 gillningar

Mycket nöjd att jag som trött samhällsvetare ändå snabbt insåg att rätt svar inte fanns bland alternativen. Både påhittade värden och huvudräkning samt visuell uppskattning visade på detta (och rätt värde).

Inte konstigt eleverna svarar fel när rätt svar saknas.

1 gillning

Roligt! Och bra video. Tack!

1 gillning

Svaret är 3

Nu har jag inte sett videon, men här kommer en snabb förklaring:

Diameter * pi = omkrets, fast här behöver vi inte ens pi. Stor diameter/liten diameter ger det önskade svaret

Tänk lilla cirkeln som diameter1 då blir omkretsen 1pi och stora blir då 3pi.

Talet är då (3pi/1pi) Se kan vi ju förkorta bort pi från båda talen kvar blir då 3/1 alltså kommer lilla cirkeln snurra 3 hela varv på ett stort.

1 gillning

Titta på videon, @Kemok0 !

1 gillning

Nu tänker du enbart på utväxlingen a la cykel, men lilla ”hjulet” ska göra varvet runt det stora också. :grinning:

1 gillning

Haha väldigy likt högskoleprovet alltså! Så inget märkvärdigt.

omkrets = diameter * Pi

om vi tar 1 cm som radius på den alilla cirkeln får vi 1 + 1 = 2 * 3,14 = 6,28 cm omkrets på den lilla.

Den stora har då en radius som är 3 gånger större, dvs 1 * 3 = 3.
Samma beräkning här:
3 + 3 = 6 * 3,14 = 18,84 cm

tar vi 18,84 / 6,26 får vi 3.

Det hade kunnat bli ännu enklare genom att tänka logiskt:

formeln för omkrets är radie + radie * pi.

Pi förekommer i båda beräkningar så kan strykas. Blir det radie + radie vilket blir:

1 + 1 = 2
3 + 3 = 6

6 / 2 = 3

Svaret är alltså 3.

Enkel högstadiematte som.bör kunna lösas på 1 minut eller under.