Spara till pension undrar över en sak

hittade detta på nätet jag undrar bara hur dom har räknat vill lägga det i exel

Sparkontot är en trygg sparform som kan ge en årlig ränta på ditt sparade kapital. Om räntan efter skatt understiger inflationen så blir ditt sparande mindre värt i framtiden. Som exempel så är 10 000 kr i dagens penningvärde värt 6 000 kr om 40 år på ett sparkonto med 1 procent ränta, 30 procent skatt och 2 procent inflation.

Värdet kommer vara 10000\cdot((1 + 0.01\cdot 0.7)(1-0.02))^{40}, dvs i (engelsk med svensk decimalkomma och separator) Excel =10000*power((1+0.01*0.7)*(1-0.02),40) (på svensk version heter väl funktionen TAETTTALUPPHÖJTTILLETTANNAT, eller MULTIPLICERAETTTALENMASSAGGR eller liknande…)

EDIT: Jag trodde jag skämtade, men i svensk version heter funktionen UPPHÖJT.TILL

1 gillning

Eller kan man bara använda upphöjt tecken ^

1 gillning

vet inte om den funktionen finns i exel

Ja fan, det kan man ju. Trodde inte Excel var så vettigt.

1 gillning

UPPHÖJT.TILL finns om du har en svensk version, power i en engelsk, men som @E.D skriver så kan du bara skriva =x^y

skall jag bara skriva formel du har skrivit

jag har svensk version av exel

ja, men exakt utseende beror på vilken version du har, samt vilka operatorer som används för decimalkomma i ditt operativsystemsinställning (engelsk , eller svensk .) resp separator (engelsk ; eller svensk ,)

Helsvensk torde blir =10000*((1+0,01*0,7)*(1-0,02))^40

EDIT: lite typos fixade

ok skall kolla hur det går

jag tog hela formel och klistrade in i cell k15 men det blir fel

Du får nog defniera bättre vad “fel” betyder. Jag kanske vände på det så att svensk excel har , som decimalavgränsare

tror att det gick nu men svaret blev 3365,216174 det skulle bli 6000
vad gör jag för fel

jag la till decimalavgränsare

typo ovan, ska vara + 0.01*0.7 naturligtvis

1 gillning

jag kollar

5891,445301
detta fick jag då är detta mer exakt eller det är ganska nära 6000

här är koden
10000*((1+0,010,7)(1-0,02))^40

1 gillning

nu kom allt i samma cell hur gör jag om jag vill ha det uppdelat så jag kan själv skriva en summa och få svar

image

3 gillningar