ok tack för hjälpen
kan du hjälp mig med en ny grej
För att ditt sparkapital ska öka i reala termer så behöver ditt försäkringsbolag åstakomma en avkastning som överstiger inflationen + avgifterna + schablonskatten.
Exempelvis om du sparar i 40 år i en traditionellt förvaltad kapitalförsäkring med en rörlig avgift på 0,75 procent , fast årlig avgift på 150 kr, statslåneränta på 3 procent och en inflation på 2 procent så måste försäkringsbolaget åstakomma en årlig avkastning på minst 5 procent över hela perioden för att ditt initiala sparkapital inte ska ha minskat i reala termer.
om man kan göra en liknande den du gjorde ovan i exel
För att göra det måste du antingen använda en ganska knepig formel eftersom du har en fast avgift vars effekt beror på storlek på initialt kapital och insättningar, eller jobba med en serie av celler och helt enkelt simulera. Lättare att bara strunta i den fasta avgiften och anta den försumbar och då blir det trivialt att avkastning måste överstiga kostnader och inflation, dvs lätt förenklat avkastning >= avgift + 0.3*(statslåneränta+1%) + inflation
kan du göra en i exel så ser jag bättre hur jag skall göra
Vad är det du vill göra. Med siffrorna du har så är det ju bara att räkna ut summan av avgifter, skatt på schablonintäkt och inflation, så vet du lägsta möjliga avkastning som garanterar behållande av köpkraft
tänkte om man gjorde som du gjorde i exel så ser man tydligare hur mycket avkasning man måste ha
stoppa siffrorna i ett gäng celler, och sen den cell som du vill ha värdet i så skriver då bara =A1+0.3*(... precis som formeln jag gav där uppe
jag återkommer om det blir fel
| kapital | 10000 |
|---|---|
| ränta | 0,01 |
| inflation | 0,02 |
| år | 40 |
| slutvärde | 10 000,18 |
E2+0,3*((1+E30,7)(1-E4))^E5
är detta rätt
Det är ju detta som är så knepigt när det talas om att man tex skall kunna leva på avkastningen av kapital. Det blir ju omöjligt att räkna, klarar man sig idag på tex 30k / månaden så kanske man inte gör det om 30år. (även om man gör av med mindre pengar som gammal) Dessutom talas det sällan också om i sådana sammanhang hur och när man också skall göra av med själva kapitalbasen. För det är väl inte meningen att man skall dö med själva summan. Jag tänker att mina barn i första hand kommer att ärva mina kapitalvaror och boendena. Nödvändigtvis behöver de inte ärva kontanter i någon större utsträckning… Någon som har koll på var man kan läsa om detta? Det talas alldeles för lite om detta med inflationspåverkan på framtida sparande vad jag kan se.
Tror du använder formeln fel. Som det ser ut försöker du använda en formel för att räkna ut hur mycket avkastning du måste ha för att inte gå back för att räkna ut något slutvärde.
Oklart vad du gjort eftersom vi inte vet vad dina celler heter. Dessutom, placera kod som innehåller * och liknande i </> i editorn, annars blir det nonsens som i din formel.
Om du ska räkna ut utveckling på 1kr över E5 år, givet ränta E2, inflation E4, så är formeln =((1+E2*0.7)*(1-E4))^E5 eller förenklat där man bara adderar procentsatserna (blir fel men ok för små procentsatser och vanlig approximation) =(1+E2*0.7-E4)^E5
EDIT: Och ska man vara riktigt petnoga, så ska inflation egentligen hanteras genom nedskriving enligt =((1+E2*0.7)/(1+E4))^E5. Man inser att det inte kan vara multiplikation med 1-inflation, eller att man bara drar ifrån inflation från avkastning, genom att titta på fallet att inflationen skulle vara 100% (dvs allt blir dubbelt så dyrt. Det som då ska hända är att köpkraften på kapitalet halveras, inte att den går till 0.)
hej jag skrev koden= ((1+E2*0,7)/(1+E4))^E5
den blir fel
Återigen, definiera “fel”
ser inget fel
ser inget fel
Du säger att “den blir fel” när du beskriver en formel. Du har på intet sätt förklarat på vad sätt den är fel eller hur du konstaterar att den är fel.
det står 2,9e+153
Då misstänker jag att du stoppat in 2 istället för 0,02 eller liknande
Du kan hjälpa dig själv genom att försöka söka fram svar, t.ex. why does it say e+ in excel - Google Suche