Kolla upp en fackman

Hej!

Jag och min sambo har råkat ut för en tråkig historia och då forumet brukar ge så bra svar testar jag att nyttja det för detta.

Köpte hus 2016, med nyrenoverat, kaklat badrum 2015.

Nu ska vi förbereda huset för ev försäljning och upptäcker att det finns en vattenläcka mellan kakel och klinker. Inget som vi misstänkt innan

Det saknas våtrumsintyg men den vi köpte av anlitade en “fackman” som vi fått namnet på. Enligt uppgift hade han egen firma då.

Han verkar inte vara kvar i stan. Nu undrar jag om det finns något register eller liknande där man kan hitta egna företagare, då man borde kunna reklamera detta.

Om det är ett dolt fel som du inte kunnat hitta vid besiktningar inför köpet (köparen har stor undersökningsplikt) så kan du oberopa dolt fel i upp till 10 år (beroende på vad ni kommit överens om i överlåtelseavtalet), men du ska inte behöva jaga entreprenören som förra husägaren anlitat utan ska kontakta säljaren av huset och begära avdrag på köpesumman (om det är så att du har rätt till det). Men först och främst måste du läsa avtalet.
Lite bra info att börja med.

3 gillningar

Tack! Vi har kontaktat säljaren som “inte har några papper kvar på huset”. Han visste inte om han har dolda fel-försäkring. Vi har begärt ut och ska få mailat besiktningsprotokollet från den försäljningen.

Det är ingenting som går att se på utsidan utan visar sig nu när vi lyfte på fogen.

Tack för hjälpen! Ska läsa :blush:

Vi har hittat fackmannen och besiktningen. Det verkar finnas någon form av intyg. Visar sig dessutom att det kanske inte är så illa som vi trodde. En kille som kommer hit och kikar på måndag. Annars får vi kontakta säljaren igen helt enkelt! Tack igen!