Uppstartsfas med eget ab. Har en fast heltidstjänst 95 tkr/månad. Vill köra eget vid sidan av. Eventuellt enstaka veckor alternativt 1 dag per vecka. Vill ha ett roligt projekt vid sidan i form av eget ab.
Osäker på hur jag ska räkna, hur mycket jag måste fakturera per timme för att exempelvis nå break even. Om jag ex går ner 20% och fakturerar en dag per vecka.
Tänker också på pensionsavsättningar och hur jag bör kompensera för utebliven avsättning när jag går ner i tid.
Om du inte tar ut lön blir avsättningen låg eftersom pensionen är avdragsgillt från en kostnad.
Det är inte optimalt att undvika ta ut lön utan pensionsavsättning, utan allmän pension (dryga 10% av agi) ingen SGI.
Det optimala är lön till gränsen för statlig skatt med pension och utdelning.
Sedan måste man räkna på hur mycket kan du fakturera, ett högt positivt kassaflöde och hög omsättning är nyckeln. Hur stor rörelsemarginal kommer företaget ha?
Timarvodet tar du så mycket som möjligt. Kan vara så att det kan ta tid att jobba upp kunder tillräckligt för att få samma lön som din anställning. Så ge inte upp bara för att du inte får det direkt.
Av skattetekniska skäl bör du inte ta lön i ditt AB alls. I ABt tar man bara lön upp till brytpunkent. (Och den nord du redan med din anställning). Så du kommer maxa pension, och sedan utdelning om du behöver pengarna. Behövder du inte pengarna kan spara vinsten i bolaget och investera tex i bröden. Det ger lägst skatt just idag. Då du bara behöver betala bolag skatten på vinsten.
Hitta en redovisningkonsult så kommer den hjälpa dig hur du ska göra.
Som ovan säger, ta inte ut lön så länge som din anställning ger minst 52 125 kr/månad. Därmed får du inte ta ut tjänstepension heller. Ta ut allt som vinstutdelning istället. 20,6% bolagsskatt och sedan 20% utdelningsskatt upp till ett gränsbelopp. Resten sparar du för att dela ut när du slutat arbeta i företaget, exempelvis i en kapitalförsäkring. Det här ger lägre procentuell skatt än som anställd men högre risk då pengar som ligger i företaget kan utsättas för nya skatteregler vid regeringsbyte).
När det gäller timpenning så är det svårare. Beror på vilken beläggning du antar, längd på uppdrag mm. Bäst är nog att kolla vad timpenningen brukar ligga på i ditt yrke.
Och glöm inte att kolla med arbetsgivaren om du får konsulta vid sidan av.