Kommer det en börskrasch?

Hej!

Jag har sett på flera håll (inte faktabaserade källor) att vi väntar oss en börskrasch i slutet av året. Jag valde att skaka av mig det men det har ändå fastnat i mina tankar… vad tror ni som kan lite mer om ekonomi om detta? Hur bör man agera? Jag har tänkt lämna mina långsiktiga investeringar på lysa som tänkt men funderar på att flytta mina mer kortsiktiga sparanden till sparkonto då de kanske inte återhämtar sig tills jag behöver dem… vad hade ni gjort? Ca. 3-4 års horisont

Skulle jag använda pengarna inom 3-4 år hade jag inte investerat de i rena aktiefonder. Långt därifrån. Beroende på vad de skall användas till hade jag valt mellan sparkonto, räntefonder eller 20% aktier och 80% räntor. Absolut inte aktier till 100%.

Dessutom finns det väl dagligen utbasunerat att kraschen kommer snart. På samma sätt som det skriks ut att nu börjar en lång rusning. Vad är annorlunda den här gången gentemot tidigare?

10 gillningar

Med så kort sparhorisont och om du vet att du behöver pengarna om 3-4 år, så bör pengarna vara placerade på ett säkrare ställe.

Ingen vet när kraschen kommer, men kikar man historiskt, så kommer krascher då och då. Med lång sparhorisont, så hinner börsen återhämta sig. Den kan komma imorgon eller om 15 år, ingen vet.

Men om jag vore du, skulle jag flytta mitt kapital till ett sparkonto med så kort sparhorisont.

3 gillningar

Inte alls om man är långsiktig och har en bra bät :slight_smile:

Klokt! Låt det långsiktiga vara just långsiktigt :slight_smile:

Bra, det är ändå där kortsiktiga pengar gör hemma!

Se svar ovan! :slight_smile:

3 gillningar

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: BRICS ett hot mot globalfond?

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: BRICS ett hot mot globalfond?

Folk säger att en börskrasch ska ske varje år, enklast är att ignorera det och fortsätt investera (dina långsiktiga investeringar dvs)

Majoriteten på forumet verkar inte tro det: Förutsägelse ekonomin RT-gruppen 2023-09

Det är väl i dagsläget större sannolikhet att vi får en kraftig nedgång innan vi får en stor uppgång.

Det är dock en svår balansgång när man skall gå in, för man vill ju inte miss uppgången. :slight_smile:

Jag har personligen fick kalla fötter för ett tag sen och satte allt på ett sparkonto, har satt gränser för hur stor nedgång som får ske innan jag går in igen, jag kommer alltså inte försöka pricka botten utan har en % jag siktar på.

Detta får iaf mig att sova lite bättre på nätterna i dagsläget, högst personlig åsikt och inga rekommendationer.

2 gillningar

Varför det?

3 gillningar

Min analys i stort är att så länge USA ligger på gränsen till recession så kommer vi inte se någon rusning på börsen, utan risken är större för en nedgång.
Det är alltså hur sannolikt (i mina ögon) det är jag pratar om, inte att så kommer ske till 100%.

Men varför skulle börsen inte rusa för att USA ligger på den gränsen?

Det är ju redan känd information i dagens priser och inflationen gör ju den reala utvecklingen ganska skilld från den nominella.

1 gillning

En enkel anledning till varför det alltid tycks vara nära en krasch är att negativa nyheter lockar betydligt fler läsare än positiva, det är djupt rotat i oss att leta efter faror och risker.

Vad ska du göra med pengarna om den %en aldrig uppnås?

2 gillningar

Det kommer med all säkerhet en börskrasch. När den kommer vet ingen. Påstår det sig veta det ska du inte tro dem. De vet jack shit.

4 gillningar

Jag tror personligen inte att det är någon idé att fundera över en börskrasch eller inte, ens sparstrategi ska aldrig bestå av de i beaktandet, som att matcha ner och uppgångar. Börsen kommer gå upp, den kommer gå ner, den kommer krascha och den kommer återhämta sig, den har gjort de sedan den startades. Ska du ha pengarna innan 5 år, kör dom på låst sparkonto med ränta. Då har du en garanterad uppgång under den tiden. Ska du spara 10-15 år eller längre så kör börsen om du vill ha maximal avkastning. Är du orolig för att förlora pengar, kör dom på vanligt bankkonto och tror man inte på banken alls, ta ut allt och lägg i en skolåda eller köp guld på tavex.

1 gillning

Ja, det är så jag resonerar, alla tänker olika och ingen vet.
En fullskalig recession kan väl dock aldrig vara inprisad…
Jag tycker inte ekonomin i västvärlden just nu känns stabil på några plan.

Vad är det som talar för att det skulle komma en plötslig rusning på börsen?

Jag är ofta väldigt riskbenägen, men just nu känns det svårt att säga nej till garanterad ”hög” ränta på sparkonto.

Alla får ju göra sina egna riskprognoser och kalkyler för deras förutsättningar, för min framtidsplan är sparkonto rätt risk just nu.

Varför inte? Klart den kan.

Nehe, gör den någonsin det? Vad är det för specifika skäl som sticker ut just nu som inte marknaden prisar in redan?

Irrelevant fråga. Jag undrade vad som talade för dina ursprungliga frågor. Än så länge upplever jag inga konkreta saker som går att värdera objektivt/räkna på.

I min värld är räntan på sparkonto riktigt låg just nu och resulterar i en förlust realt med den inflation vi har.

3 gillningar

Ja det är ju en risk att det blir så, jag tänker att man får omvärdera ifall flera faktorer såsom risken för recession minskat, inflationen stabiliserat sig, hur kriget i ukraina har utvecklat sig och den allmänna känslan för hur världsläget ser ut.
Om sådana saker förbättrats så får man kanske se sig som besegrad och återinvestera.

Ja, vi kan ju vara överens om att vi inte ser på detta på samma sätt. Jag kan inte utveckla mer än vad jag redan gjort, jag har tagit ett beslut utifrån hur jag ser det.
Jag försöker inte omvända ditt eller någon annans tankesätt.

Önskar dig lycka till!