Jag är 50 år och för tillfället har jag all min tjänstepension i AMF traditionell försäkring (SAF-LO).
jag har 5 år kvar tills jag kan ta ut tjänstepensionen och minst 15 år kvar tills statlig pension, riktåldern är dock 68 år, så hela 18 år kvar.
Med denna info så skulle nog majoriteten av medlemmarna på forumet råda mig att skaffa en fondförsäkring och ha möjlighet till en mycket bättre avkastning
Nu blir det mer komplicerat i och med att jag går omkring och har FIRE-tankar.
Någongång mellan ålder 55-60 så skulle jag vilja ha möjlighet att kunna sluta arbeta och leva på tjänstepension och egna investeringar+statlig pension (när jag har åldern inne).
Vill inte riskera dålig tjänstepension ifall det blir en långvarig recession (om jag nu väljer en fondförsäkring och råkar ligga i fel fonder)
Samtidigt vill jag ha bättre avkastning än en traditionell försäkring
hur hade ni lagt upp det?, kom gärna med åsikter och idéer
Är mitt i pågående flytt själv från AMF traditionell till Fondförsäkring, är dock 19 år yngre.
För min del kommer jag göra det enkelt samt välja billiga, breda fonder. Har Länsförsäkringar och genom min SAF-LO ser utbudet begränsat ut vad gäller fonder man kan välja.
Allting lutar åt att jag placerar så här:
85% LF global Index 0.2%
15% LF Tillväxtmarknad Index A 0.4%
Billig avgift och närmare 2500 innehav totalt. Känns som det absolut vettigaste bland de fonder med låg avgift. Man kan troligen hitta liknande kombo hos andra banker också. Så kommer jag göra i alla fall.
Dock har du Fire-tankar runt 55-60. Man brukar säga att kan man placera pengar och låta de vara i mer än 10 år rekommenderas 100% aktiefonder, allt under är 10% aktier per år i sparhorisont.
Känns som lite kort tid därmed att enbart köra aktier för din del, men fler får gärna komma med input här.
Har sett flera inlägg här ang tjänstepensionen i sig, och kan fortfarande inte riktigt släppa tanken varför de inte från början placerar i 100% aktier när man börjar jobba… Så pass långt kvar till pensionen etc, istället för att lägga till räntor onödigt tidigt…
Kan du sträcka dig till 65-68 år innan du allvar funderar på att göra sak av FIRE-tankarna så kanske det är mer passande med 100% aktier likt min fördelning?
att gå i FIRE vid 65-68 är väl egentligen inte FIRE utan vanlig pension, tar jag då ut all tjänste och statlig + att mina investeringar har växt i hela 15-18 år då kommer jag troligtvis ha en ordentligt bra pension och monetär rikedom men få bra år kvar med god livskvalitet.
ett alternativ om jag nu väljer att sluta jobba tidigare är att leva på investeringar och ta ut tjänstepensionen senare…men då måste det blir 5-10 år bra börsår med god avkastning.
Om du har möjlighet att ha din tjänstepension på ett ställe där du kan välja att investera i väldigt olika tillgångsslag är ju Allvädersportfölj ett bra alternativ. Bra avkastning i de flesta klimat och ffa lägre volatilitet än rena aktiefonder Förutsätter dock att man är aktiv.
Det handlar inte om att välja rätt värdepapper utan att följa en uppsatt strategi där fördelningen i portföljen fördelas mellan olika tillgångklasser tex aktier, guld, räntor etc. Aktiedelen består med fördel av indexfond dethandlar alltså inte om att välja enskilda värdepapper utan den aktiva delen handlar om att ombalansera nån gång ibland mellan tillgångslagen så att de håller sig inom den uppsatta fördelningen.
Man skulle kunna vara behjälplit av att hantera alla sina småpåsar med pengar som en enda stor. Vilken total fördelning vill du ha mellan aktie- och ränteinnehav i ditt samlade sparande? När du bestämt dig så kontrollerar du nuvarande fördelning i dina befintliga pengapåsar och räknar ut den genomsnittliga fördelningen. Ombalansera och justera innehavet i de påsar som medför minst transaktionskostnad.
Om du landar i att du vill öka andelen aktier även i tjänstepension men är orolig för kursnedgång kan du ju alltid återköpa aktier för pensionspremien. Det medför ju en “mellan-beskattning” vid uttag av pension men kanske har det ett större värde att du känner att du ligger rätt investerad.
Bytte nu idag till AMF fondförsäkring, tar några dagar innan allt är på plats.
Lutar åt att jag väljer deras generationsportfölj.
Blir det illa med långvarig recession och min tjänstepension tappar i värde så får jag helt enkelt fortsätta att jobba på och ta beslut senare om det blir möjligt med FIRE.