Många av våra diskuterade tjänster är tämligen nya företag med skakig ekonomisk grund enligt allabolag.se. Min fundering är hur stabil deras finansiering är och hur länge de tillåts generera massiva underskott innan de antingen lägger ned eller köps upp. Vad tror ni om våra olika populära tjänster?
Finns det verkligen plats för alla dessa tjänster, när vi dessutom har storbankerna, fondföretag och Avanza & Nordnet? Det är väldigt tuff konkurrens.
Fotnot: Skulle något av dessa företag gå i konkurs är deras kunders tillgångar säkra. Du behöver alltså inte vara orolig att du skall förlora pengarna om något skulle ske med företaget självt.
Det ser onekligen tufft ut för Fundler, men jag vet inget om dem.
Lysa vet vi ju lite mer om, och det är ju en medveten expansiv strategi de valt. Förhoppningsvis tillsammans med sina finansiärer (“ägare”). De har ju valt att expandera utanför Sverige och in i de nordiska grannländerna. Som jag förstod det gick egentligen den ordinarie verksamheten mer jämnt upp.
Utan att ha suttit med på styrelsemötena misstänker jag att man tänkt “Det går rätt bra nu egentligen, men vi tror vi kan skapa oss en mycket bättre situation om vi också går in i grannländerna. Vi uppskattar det kommer kosta oss 20 miljoner kronor per år i fem år, ska vi köra?” varvid storägarna som säkerligen sett till att vara representerade på detta möte uppenbarligen sa “ja”.
Skulle jag fortsätta att gissa, så gick det nog inte till såhär: “Lysas utvecklingsavdelning och marknadsavdelning får feeling och drar på sig enorma investeringsposter utan att kolla med styrelsen, och kommer i efterhand och frågar om vi kan göra en nyemission på 100 miljoner för det står back på kreditkontot”
TL;DR
Man får ju utgå från att man inte medvetet skapar sig kostnader som man inte har en bra plan på hur de ska täckas. Men med det sagt så hade jag varit nervös som företagsledare om jag ser att man har mindre i tillgångar än man gått back senaste året
Jag hade missat SAVR och Kvartil, så de är också med i tabellen nu.
Själv skulle jag vara grymt orolig om jag varit i ledningen för alla bolag förutom Lysa. Detta utan någon insyn i deras finansiering, planer och uthållighet. Är det jakten mot låga avgifter för oss privata investerare som gör att de har affärsmodeller som inte genererar pengar? Då siffrorna är från 2020 är det oklart hur de ser ut för 2021. Av alla dessa sju företag är det bara Opti som tar ut halvordentlig avgift, vilket gör att en hel del här tycker att de är för dyra. Utifrån den här tabellen kanske de alla däremot är alldeles för billiga?
Jag är minst orolig för LYSA. Enligt uppgift hade de haft ett positivt rörelseresultat om de inte expanderat utomlands. De har också starkast och mest intresserade ägare.
På de övriga tror jag att vi kommer se en konsolidering tills det bara är typ 1-2 aktörer kvar.
Tror också att vi kommer se en sammanslagning närmaste åren.
Vi har ju de företagen som erbjuder fritt val utan guidning och därmed slåss om samma pott med pengar. Det berör Savr, Better Wealth och Fondo. Det gemensamma med dessa tre är att de sänkt priset mot kund till det minimala eller som i Fondos fall tagit bort priset helt.
Sedan har vi de som erbjuder en guidande tjänst med fasta val för att göra det så enkelt som möjligt. Det är Lysa,Opti och Better Wealth (igen). Givet siffrorna och det vi vet om Lysa, tror jag att både Lysa och Opti överlever. Frågan är om inte Opti på sikt köps upp av Lysa? Tyvärr tror jag inte att Better Wealth kommer lyckas. Deras produkt är för spretig, för avancerad och deras gränssnitt är förvirrande (och fullt med buggar).
Till sist har vi då Fundler som kör på sina egna sammansatta portföljer kunden kan välja fritt från. Deras ekonomi för 2020 visar att pengarna är slut efter 2021. Det är här och nu. Tyvärr tror jag de kommer försvinna.
Vi använder oss mycket mer av våra telefoner och plattor för att surfa webben och göra ärenden. Det betyder att de företag som har mobilappar eller mobilanpassade hemsidor ligger i en bra position. Där har vi dels app-företagen Savr, Opti, Fondo och Fundler. Sedan har vi de med mobilanpassade hemsidor, vilket är Lysa, Fundler och Savr.
Det skall också tilläggas att Savr’s hemsida inte fungerar bra i Safari, vilket skapar problem för väldigt många (potentiella) kunder.
Svårigheten är nog just att trippla omsättningen ”utan att öka utgifterna”
Som jag förstår det är siffrorna för 2020 dvs före expansionen utomlands som lär kosta en hel del. Ev blir 2021 och 2022 sämre resultatmässigt även om Sverige enligt uppgift går plus.
Sen är det inte alltid lätt att expandera utomlands. Speciellt Danmark är ett land där många svenska bolag gått på pumpen genom åren. Det skiljer en del kulturellt, vilket många missar eftersom ”vi är ju så lika”. Är man inte uppmärksam på dessa skillnader så är det lätt att köra i diket.
Avgörande är vilka ägare, hur mycket kapital de har och viktigast av allt, ägarnas uthållighet. Man får nog räkna med minst 5 år före sådana ventures kan gå plus. Så man får nog utvärdera år 2024 eller så för att se vilka som står kvar.
Så som de utvecklats hittills så ser Lysa ut som den klart mest lysande stjärnan. Om de inte gör några större misstag så blir det svårt för de andra att gå ikapp. Men visst finns det plats för konkurrenter. Tänker Avanza och Nordnet.
När just Avanza tog sina första stapplande steg för så där en 20 år sedan, så var det inte många som trodde att de skulle bli så stora och lönsamma som de är idag, om än totalt sett små inom banking. Jag trodde själv inte på dem som investering, däremot som kund. Hur kan de tjäna pengar när allt är så billigt och man får tillgång till så mycket information gratis? Just därför! My bad
Om Lysa gör en IPO om några år så skulle jag vara intresserad att hoppa in.
En global indexfond eller 6 olika fonder som blir en global indexfond blir samma sak. Fast låter lite finare,mer avancerat att jag skulle kunna ta 0.24% extra i avg. . Så gör fondrobotar i alla fall. Hitta på fint namn auto pilot Made in Jacke77.
Problemet är att jacke77 håller sig inte alltid till det som han rek andra 100% Global indexfond. Riktigt bra trygg råd.
Själv går jag och grundar på alla möjliga allternativ som kostar mellan 0,20-0.40% i avg. Just nu är det Avanza Auto 6 som ser lockande ut. Den liknar Lysa till 99% lite dyrare men stor aktör som Avanza och har redan allt hos de. Oftast vill jag bara ha allt i Plus Allabolag Sverige index. Därför är fondrobot bra då man får mycket av allt .
100% LF Global indxnära just nu.
Skit i betygen! Ingen större skillnad att ratta ett företag eller att ratta en CNC maskin Lite svårare att få människor att göra som man vill kanske, men du är helt klart envis nog och gör som många VDar - upprepar budskapet om och om igen, samt söker förbättringar hela tiden. Klockrent!
Dessutom hade jag sett fram emot ett VD ord i årsrapporten som typ:
”
2022 var ett lite svårt år Danska sparare är lite tröga och fattade inte direkt att Lysa och indexfonder är det enda rätta Gick mycket bättre andra halvåret . Svenska sparare har lassar in mer kapital i Jacke 3.0 fonden som är billigast och bredast på planeten . Personalen har vi firat rejält för deras fina insatser under året Nu ser vi fram emot ett nytt år där vi tar över världen
Er VD vid indexsparfronten, @Jakke
”
Hade varit en skön fläkt jämfört med alla tråkiga VD ord som inte visar någon känsla alls
Tackar så mycket . Du vet att jag kan sträcka mig lite extra blanda 2 fonder för att få portföljen i världsklass. Allt för att slippa få klagomål från RT forum. Auto pilot skulle se ut så här fond i fond.
LF Global indexnära 75%
Avanza Emerging Markets 25%
Lite småbolag kan man ändå ha separat i lekhinken som Jan brukar säga.
@OscarLysa - kan du informera Patrik om hur VD-ordet för 2021 ska se ut i er ÅR eller ditt eget för den delen i Lysa Fonder. Hett tips från oss i forumet.