Jag kan inget om aktier och fonder och har inte tid eller ork att sitta och bevaka aktiekurser eller dylikt. Ensamstående med villa barn bil krävande jobb osv.
Jag har allt fondsparande i Avanza zero som jag fått rekommenderat tidigare men nu har jag förstått att den bara har några få svenska bolag.
Jag önskar därför tips på bra bredare fonder med låg avgift. Det behöver vara enkelt att använda. Jag sparar en summa varje månad.
Jag är 53 år så inget med jättehög risk.
Jag sparar till mig själv och vill även starta fondsparande till barnen, i dagsläget sitter deras sparpengar på bankkonto med drygt 2 procent ränta.
Jag har en rejäl buffert på sparkonto också. Bara lite lån på huset ca 20 procent.
Jag är inte intresseraf av Lysa av olika anlesningar.
Grattis till en utmärkt fond! Avanza zero är en toppenfond, men som du säger är den lite för koncentrerad för att vara optimal som enda innehav. Jag tycker gott att du kan behålla den, men ta en del av pengarna och flytta dem till en billig global indexfond. (Se länk ovan.) AZ bör nog inte vara mer än max hälften av ditt innehav.
Nej, inte riktigt va.
Den är gratis, det är väl ungefär det som är bra.
Den är alldeles för snäv för att fungera som en stabil bas i en portfölj med Sverige-indexriktning.
Jag vet inte om det här är rätt tråd för den diskussionen, men jag håller inte med. Den är alldeles utmärkt och fullt tillräckligt bred för att ha som enda Sverigefond. Men man bör inte ha 100 % Sverige i sin portfölj.
Det är Sveriges billigaste globala fond. “Bäst” är såklart individuellt efter personliga risknivåer. Men det är den jag rekommenderar och köper själv. Vill du läsa på så googla, det är ett sökverktyg.
Jag tror du har missförstått denna tråden, trådstartaren skriver att hen är ointresserad av ekonomi. Och då är Avanza m.m. bra mycket bättre än många andra alteriv där ontresserade hamnar i tex storbankerna egna former. Att du sen går och skjuter ner alla inlägg hjälper inte precis till.
Jag försöker länka som jag skrev där du kan hitta en lång utläggning till en förklaring. Men det går inte att länka, därför får man googla för att hitta källan själv. Det var alltså inte ett generellt googla, det var googla på Montrolse global + “little saving guide på svenska” så kommer du att hitta källan.
Om du vill gräva djupare i detta rekommenderar jag dig att starta en egen tråd. Kanske med titel “Vilken fond ska jag välja? - Jag är nitisk och anal, kom och diskutera detaljer”
Jag tycker Avanza Zero är helt OK. Bredare än att köpa en enskild svensk aktie i alla fall. Men att bredda är bra. Behåll men varför inte komplettera framtid köp med brett och billigt.
Avanza har flera beroende på vilka regioner du vill ha med:
T ex: Avanza Emerging Markets, Avanza Global, Avanza Europa och Avanza Sweden SEK A.
För kontanter rekommenderar jag Borgo. Bra ränta både på rörligt och bundet. Den rörliga betalar de dessutom ut räntan månadsvis.
Montrose är den bästa plattformen, men jag vill inte ha några fonder som inte går att flytta till konkurrenter. Jag skulle aldrig investera i plattformsbegränsade fonder igen efter att jag gjort misstaget med Avanza EM och Avanza Zero.
Jag föredrar Amundi Prime Global UCITS ETF Acc för 0,06% alla dagar i veckan framför Montrose Global för 0,09%. Om någon inte vill investera i ETF:er är det alltid bättre att välja t.ex. DNB Global Indeks S för 0,16% än den plattformsbegränsade Montrose Global för 0,09%.
En globalfond hade väl suttit bra. Varför inte Plus nya? Och för att bredda Sverige kan du lägga in både Plus Allabolag och Plus Småbolag. Kanske allokera 80 % till globala fonden. Av 20 % Sverige kan 10 % gå till Plus Allabolag, 5 % till Avanza Zero och 5 % till Plus Småbolag. Ger väl kanske 60–65 % storbolag, 10–15 % mid cap och 25–30 % småbolag.