Konsult vs anställd

Sökt lite på nätet efter en enkel ”snurra” för detta men har gått bet.

Två perspektiv på samma fråga.

1. Om jag har en konsult hos mig som idag kostar t ex 1500 i timmen (ink moms). Vad skulle jag behöva ge den personen för lön för att det ska matcha rakt av med en anställning. Dvs så lika personens nuvarande situation som möjligt rent finansiellt. Allt avs flexibilitet osv är en annan fråga som jag helst håller utanför. Ser detta som rent finansiellt. Tänker att det jag erbjuder är standardpaket: ITP1, 30 dagar semester. Gymkort o sånt krafs håller vi utanför för enkelhetens skull.
  2. Sen samma fråga åt andra hållet. Om jag har en lön på 125 000 i mån med samma paket som ovan (ITP1 o semester). Vad skulle jag då behöva ta i timtaxa som konsult om jag tänker full beläggning minus 30 dagar semester?

Finns nån fin snurra för detta så får ni gärna länka!

Hej,

Det är nästintill omöjligt att förenkla på viset du ber om men 1500kr/h -30 semesterdagar och -10 sjukdagar per år så skulle jag säga rakt upp och ner en lön på 130tkr i lön och ~25tkr per månad enligt ITP1 i tjänstepension.

Men om man ska vara realistisk så försvinner ju hela riskpremien när man går från konsult till anställd och den skulle jag höfta är värd runt 30% extrapremie som man behöver som konsult. Så jag skulle säga realistisk lön man skulle erbjuda för anställning 130tkr- 30% … Ca 91tkr i lön och då 15tkr tjänstpension?

Mvh

1 gillning

Det som kostar med att ha anställda är inte bara lönen. Det är också overhead (de på bolaget som jobbar med att sälja, att administrera ramavtal, utvecklings- och lönesamtal, följa lagen kring allt ifrån arbetsmiljö till jämställdhet) samt lokalhyra (billigt som egenkonsult att hyra in sig i ett Coworking space, mindre billigt/enkelt att hyra en hel lokal tillräckligt centralt, få till en receptionsfunktion, följa lagen kring lokalen) samt alla försäkringar som kommer genom kollektivavtal, eller genom en policy som motsvarar kollektivavtal (eller bättre), samt de där små extra grejerna som låter marginella var för sig men som ändå blir lite synliga på sista raden (utrustning, utbildning, konferens/utlandsresa, personalfest, mjukvarulicenser, etc.).

Helt enkelt allting som gör att en anställning inte bara är ett A4 som säger att jag är anställd, utan som gör att jag som anställd trivs, har det bra och utvecklas.

1 gillning

Extremt mycket bättre att vara konsult om man tjänar bra och kan utnyttja lågbeskattad utdelning.

För heltid? Skulle tacka nej till det redan med 1000kr/h (+moms) som arvode.

Vad är praxis optimerade sättet att plocka ut pengar om man är enmanskonsult för att minimera skatten?

Det optimala är att ta ut lön under skiktgränsen för statlig inkomstskatt.
Ta ut överskottet som lågbeskattad utdelning.