Konsumerar vi för lånade pengar?

I dessa tider med högre räntenivåer kan man fundera kring vår skuldsättning.
Bygger en stor del av vår konsumtion på lånade pengar och hur regleras egentligen utlåningen av pengar?
Finansinspektionen förlorade nyligen ett fall i förvaltningrätten mot Svea ekonomi gällande konsumentkreditlagen.
Borde vi inte kraftfullt minska utlåningen av pengar i samhället eller kommer vi då att strypa vårt moderna konsumtionssamhälle med arbetslöshet och sjunkande BNP som följd?

Till er, som precis som jag är skuldfria, och som då kanske känner att skuldsättningen i samhället inte rör er kan jag rekommendera forumet “lånforum.se” för att få lite perspektiv.

Sveriges bostadsmarknad smittar nog av sig på lånesiffrorna. Bristen på bostäder och hyresrätter gör att många köper en bostad som kanske är på gränsen till vad de har råd med.

Senaste siffrorna visar att i snitt har vi lån på 42 000 euro, sen har alla olika såklart. Vissa är skuldfria och vissa har lån på flera miljoner.

Men vi behöver lösa bostadspusslet, för att lösa lånepusslet, tror jag.

SCB siffrorna.

1 gillning

Lån möjliggör förtida konsumtion.
Vissa typer av lån är nödvändiga, såsom bostadslån.
Om alla skulle tvingas vänta tills man sparat ihop till att köpa ett hus skulle många få vänta väldigt länge.
Studielån är i många fall också sunda lån.
Lån till konsumtion av icke beständiga varor är mer tveksamt.

Min inställning rörande privatpersoner är att undvika lån förutom till boende och studier.

4 gillningar

Vad är ens pengar? I princip är det en skuldsedel som skapas av banken vid lånetillfället och bokförs som en tillgång i bankens bokföring.
Så är systemet idag och dessutom med en ränta utöver det.
Minskar vi lånen totalt sett så krymper ekonomin,folk blir arbetslösa och fast egendom som boende tappar värde.
Svenskar är en av de mest belånade i världen privat och det fungerar så länge folk kan betala.

Vad händer då när vi håller inne pengar privat och vårt ekonomiska system “kräver mer” pengar för att aktiebolag kräver vinster.
Det finns verktyg för sådant och jag vet att det är känsligt här.
Pandemi där enorma mängder betalades för utveckling av något som man sen fick betala igen för att ge befolkningen. Vinsten på resultatet tog privata bolag.
Skapade folkvandringar där enorma bidrag betalas ut till systemet.
Krig är den värsta och sista utvägen men åter igen så kostar det massvis med pengar. Se bara i Ukrainakonflikten hur mycket som spenderas+ att nya högre priser är satta för att fylla på förråden igen.
Som bevis på att detta pågår är senaste dagarnas information att svenska bolag exporterar till Ryssland till deras nya bärare av kärnstridsspetsar. SATAN 2

Kanske det vore på sin plats att ändra på det ekonomiska system vi har idag och få bort alla räntor och krav på allt högre vinster.

Stämmer nog till en viss del, men artikeln pratar också mer specifikt i ett stycke gällande konsumentkrediter. Saxat från artikeln.

"Konsumentkrediterna återfinns ofta inom kategorin 100 000–500 000 kronor. Under årets första halvår registrerades 6,6 miljarder kronor i betalningsförelägganden i spannet, vilket motsvarar en ökning med 44 procent jämfört med samma period föregående år.

– De skulderna är oftast utan säkerhet och kan klassificeras som skulder som gått till konsumtion. Det är en jätteökning. Från 2016 till i år har antalet krav ökat med 219 procent och skuldbeloppet med nästan 300 procent, säger Davor Vuleta."

Så trenden är onekligen ganska så skrämmande, samt att artikeln pekar på att konsumentkrediter som går till ren konsumtion ökar ganska så kraftigt.

Mvh,

1 gillning

Kan säkert stämma.

Sen är det skrämmande hur mycket reklam kring dåliga lån man får vid onlineköp. Själv har jag aldrig fått ta lån, ens av de sämsta. Hade behövt ett lån för 10-12 år sen när jag blev utförsäkrad. Men de gav inte lån till mig då i alla fall.

Låneföretagen borde regleras mycket hårdare, de sätter utsatta människor i skiten. Alla är inte så eftertänksamma och har man väl hamnat i en skuldfälla med dåliga lån. Ja, då är man rätt fast om det inte finns förmåga att lösa det. :see_no_evil:

Men samtidigt blir det lite hönan eller ägget över det hela. Skulle folk vara hemlösa eller bo extremt dåligt om man inte kunde ta bostadslån på flera miljoner? Naturligtvis inte, utan priserna i alla led skulle anpassa sig efter situationen. Så det behövs politiska lösningar och regleringar som gör att man både kan plocka russinen ur kakan och undviker svällande skuldsättning samtidigt.

Detta är ett utmärkt exempel på hur politiken påverkar. I Sverige innebär studielån pga. hur vårt utbildningssystem ser ut att alla oavsett ekonomisk bakgrund kan försörja sig under studietiden, vilket är utmärkt. I ex. USA har studielån istället inneburit att kostnaden för en utbildning exploderat. Personer som tidigare kunde hanka sig fram på extrajobb under studierna tvingas nu ta stora lån om de inte har föräldrar som stöttar.

2 gillningar

De finns ett lån man kan ha och de är bostadslån…

Har du csn lån, konsumtionslån på tv, kalsonger, bröllop, senaste thai resan… Ja då är du dålig.

Riktigt dålig