Kontantinsats, men varifrån?

Funderar på att köpa en bostadsrätt i rikets näst största storstad. Bor idag i hyresrätt och har sparat en hel del på börsen. 87 procent på börsen och 13 procent i räntefond samt sparkonto. Det senare fungerar som en krockkudde i mitt sparande samt att jag tänkt att tillsammans med min sambo köpa något någon gång i framtiden. Och där är vi kanske nu. Nu finns två alternativ för mig.

1. Att använda mitt räntesparande som räcker till min del av kontantinsats.

2. Eller helt enkelt vikta ned lite risk och sälja av aktiedelen för denna kontantinsats. Till saken hör att jag är ganska starkt viktad mot Sverige i akriedelen då jag har en hel del investnentbolag samt svenska utdelarbolag, så därav kanske vikta ned detta genom kontantinsats.

Vad hade ni gjort?

Jag hade utgått från hur jag velat att fördelningen kontantinsats/räntor/aktier sett ut efter bostadsköpet, och sålt av/köpt respektive del aktier/räntor utifrån detta. Dvs jag hade struntat i varifrån kontantinsatsen “kommer ifrån”, utan bara sett till att fördelningen efteråt stämmer.

Personligen så hade jag inte tänkt i procent, utan kört på: kontantinsats (vad den nu ligger på), 50 000 till 100 000 kr som buffert i sparkonto med bra ränta, resten i globala aktiefonder.

1 gillning

När vi flyttade från hyresrätt till hus lade vi in allt sparande förutom bufferten i huset. Vi ville riskminimera och leva billigt. Vilket för övrigt har fungerat bra… gillar dominoeffekten.

Du kan sälja både en del räntor och en del aktier. Du behöver inte välja det ena eller det andra.

1 gillning

Är inne på liknande som @savecake skriver, att utgå ifrån hur du vill ha din fördelning i framtiden.
Pengar som pengar, det mesta handlar bara om mental bokföring när man pratar om “vilka pengar ska jag använda”.

Jag hade valt att följa “Fyra-Hinkar-Strategin” efter lägenhetsköpet, där finns ett färdigt tankesätt som man kan implementera på sin egna ekonomi och justera efter sina egna preferenser :slight_smile:

1 gillning

Tack för bra svar. Jag kör tre hinkar egentligen. Min buffert på 100’ och sedan mellanrisk med lågräntor. Men skulle kanske blanda upp med längre räntor. Min passiva hink består av globala indexportföljer, men även min utdelar-och investmentbolag. I de senare har jag mest och det är något jag även funderar över. Någon lekhink har jag inte då intresset från min sida inte är tillräckligt stort. Men man kan kanske även se kontantinsasten plus framtida amorteringar som mellanrisk?

Jag hade tagit räntedelen fullt ut. Har hellre räntedelen exponerad i en tillgång med betydligt bättre potential, som är extremt säker att äga och som dessutom ger något tangibelt i vardagen.

Vissa ser sin bostad som en del i mellanrisken, jag har svårt själv att applicera just illikvida tillgångar i hink-strategin, anser själv att dessa ska vara rörliga och kunna användas på ganska kort tidshorisont om så behövs, på så sätt bli bostaden utesluten :slightly_smiling_face:

Det jag egentligen tänker är väl att du kanske ska fortsätta applicera just fyra-hinkar-strategin, eller i ditt fall tre hinkar, och inte försöka fundera vilket tillgångsslag du ska minska på, utan blir då lite av alla som du minskar i :slightly_smiling_face:

Låter som en väldigt klok idé. Skall man inte köpa alla ägg i samma korg, kanske man heller inte sälja alla ägg ur samma korg. Tack för input!

1 gillning