Kontroller försäkringskassan? Skydda sgi vid deltid

Jag har gått ner i tid, till 75% fördelat över veckans dagar.
Med vabb, lite semesterdagar som bara är värda 75% osv så har jag sån ångest över att jag ska göra fel någonstans och tappa SGIn ner till 75%

Vad händer om försäkringskassan gör en kontroll om något år och man missat 2h vabb nånstans för fler år sedan? Blir man återbetalningskyldig för allt som betalats ut för mycket efter det då?

Vi har snålat med föräldradagarna just för att kunna gå ner i tid en längre period, två barn, men systmet är ju så krångligt uppbyggt att det känns ovärt, hade varit bättre att plocka ut dem medans man hade en högre SGI och låtit den sjunka nu. (gäller ju dock inte om man blir sjuk)

Jag skulle ju hellre ha månadsvisa kontroller så jag kan rätta till ett eventuellt fel, inte riskera att det kommer surt efter.

Är det någon som vet hur långt tillbaka i tiden de kan få för sig att kolla?

10 år gäller för bostadstillägg, gissar att det är samma även för annat.

Om det upptäcks fel, så behöver man numera betala tillbaka hela summan inom ett år. Så se till att räkna och även prata med FK kontinuerligt.

1 gillning