Köp bostad tillsammans när det finns särkullbarn

Hej,

Min man vill köpa ett hus tillsammans med mig. Grejen är att han har ett eget barn. Vi har ett gemensamt barn.

Själv vill jag bara köpa ett bostad själv. Det blir dock en lägenhet eller ett radhus eller en villa som ligger lite lång bort. Om jag köper i annat område, blir det skilsmässa (då min man vill inte flytta). Det spelar ingen roll för mig att vara gift eller skild. Jag vill dock inte få vara med min dotter bara 50% utan jag vill 100% vilket är omöjligt.

Jag frågar honom hur det blir om han dör innan mig och vi inte har livförsäkring (för att lösa ut hans dotter).

Min man tycker/vill att jag ska sälja huset. Han resonerade att jag kan få ut 3mkr i kontant. Jag tycker att det inte låter bra. Tänk att jag är redan gammal, kanske sjuk och får inte låna. Vad kan jag göra med 3mkr i 2042? Äldre människor vill ha det stabilt. Det gäller att vi äger 50/50.

Han ska troligen få 3mkr från sina föräldrar som är egendom.

Just nu kan jag köpa en lägenhet/rad hus för 3 mkr (kontantinsats 600tkr, lån 2,4mkr). Jag har dessutom en tomt som ska ges bort till dottern sen (den dag hon blir vuxen) som kan säljas för 600tkr nu.

Vad jag vill:

• Köp ett hus (med honom annars det går inte) p.ga jag vill ge dotter em chans att växa upp i en villa (som hennes kompisar).
  • Säkra min framtid.

Jag kan inte hitta en väg att gå.
Mycket tacksam om ni kan ge mig råd.

1 gillning