Köpa beg Mitsubishi laddhybrid

Vi behöver byta ut våra två bruksbilar till en ny begagnad som har gått max 4-5000 mil. Vi vill ha 4w, japanskt, laddhybrid och verkar landa i Mitsubishi Outlander PEWH (? Stavning). Berätta gärna om era erfarenheter av modellen.

1 gillning

PHEV :slight_smile:

Tio tecken

2 gillningar

Jag är nyfiken på att höra era åsikter och erfarenheter av Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid. Vi överväger att skaffa en och skulle gärna vilja höra vad ni tycker om den.

Vi pendlar varje dag ungefär en halvmil, med en kort paus för att lämna/hämta på förskolan. Är Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid ett bra val för den typen av pendling? Hur fungerar den i stadstrafik och på korta resor?

Vi gör också längre resor till fjälls ungefär en gång per kvartal. Är Outlander Hybrid tillräckligt kraftfull och pålitlig för att klara av dessa längre resor?

Jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter av Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid.

Har haft den drygt ett år nu. Vi kör mest landsväg/70. Vintertid klarar batteriet ung 1,7 mil på en laddning. Sommartid det dubbla så utetempen spelar roll. Vinterväglaget har inte varit så jätte- utmanande denna vinter så 4w har inte behövt bevisa vad det går för. Vi har inte gjort några långresor men den rymmer rejält med flyttlådor/packning. Är så långt väldigt nöjd och jag sitter bra och högt i bilen, inga grova Abalkar som skymmer sikten något som uppskattas då jag är kort.

1 gillning

Hur funkar själva laddningen? Har hört att om man laddar en elbil hemifrån behöver en elektriker fixa lite med vägguttagen så att de klarar av att ladda utan problem. Gäller detta även för denna bil? Har du märkt någon ökad elförbrukning?

Sen, gällande fyrhjulsdriften, är det lite synd du inte fått testa på den än. Vad jag förstått är det de äldre versionerna som kan ha problem. Antar att du inte kan ge något utlåtande på din bil än?

Svar ja - elektriker beh fixa lite. Outlandern tar ung 6 tim att ladda fullt, den andra laddhybriden vi har går på 4 ish timmar (trots biffigare batteri). Å ja - elförbrukningen har ökat men vi ligger på gammalt fastprisavtal på 50 öre/kWh så är ändå överkomligt :grinning:. Men vi kanske har en annan åsikt i höst när nytt elavtalet ska vaskas fram. (När det var som allra kallaste i vinter körde vi mest på bensin)
Som jag skrev så har vi inte haft någon rallarvinter så 4w är sparsamt använd. Men den borde vara bättre än min gamla raw4 jag hade innan och den var jag ändå helnöjd med.

Hade en 2019 års modell, och jag rekommenderar 2019 års modell eller senare för era behov, ni kommer komma långt på el (3,5 mil vintertid, 4,5 mil sommartid) på en laddning. Den är bra i stadstrafik och på vintern, för att den kräver inte att bensinmotorn går igång för att värma kupén.

Den är dessutom inte jättetörstig på bensin heller, ca 0,7-0,8 l/mil på långresor, som funkar bra.

1 gillning

Hur funkar fyrhjulsdriften? Haft användning av den någon gång?

Den går att aktivera separat, via ett körläge. Jag satte den aldrig riktigt på prov och jag har ingen tidigare erfarenhet av fyrhjulsdrift, så jag kan inte riktigt bedöma dess effektivitet.

1 gillning

Jag förstår att den går att aktivera separat. Provkörde en Mitsubishi för en månad sedan. Tyvärr luktade den mycket cigarett och efter att jag läste en artikel i någon biltidning, som fullkomligt sågade fyrhjulsdriften, har jag riktat in mig på andra bilar. Men, givet att fyrhjulsdriften fungerar tillfredsställande är jag inte främmande för att införskaffa en Outlander. Är därför jag ställer så nyfikna frågor :slightly_smiling_face:

Bortser vi från eventuella problem med fyrhjulsdriften verkar den väldigt prisvärd. Gillar även tänket med laddhybrid, då det ger mig bättre samvete att köra nästan helt miljövänligt korta sträckor i stadstrafik.

1 gillning