Jo undrar.
Funderar på att köpa en bil på företaget. Tar ut 55000 i lön för att slippa statlig skatt sen blir det utdelning på ca 300 000/år och skatt på detta.
Man kan räkna på förmånsbeskattningen på Skatteverket, vilken jag är nte riktigt fattar
Men lönar det sig köpa bil på företaget jfrt med privat. Många jag känner säger att dom inte hade haft råd att köpa bil privat men företagets pengar är också mina pengar o dom ska jag leva på när jag blir pensionär.
Just nu sparar jag i företaget o investerar det som inte behövs för likviditeten.
Någon som vet? Det viktiga för mig är pengarna, inte köra lyxbil.
Jag har tänkt samma sak som egen företagare, men kommit fram till att det är bättre att äga bilen privat och göra avdrag för privata arbetsresor/hemresor och få skattefri kompensation för tjänsteresor 25kr/mil då jag använder privatbilen i tjänsten.
Kör ca 800 mil privat och lika mycket i tjänsten.
Kom fram till börjar man köra över 1500 mil privat och har en dyr bil och byta ofta, kan det vara lönsamt med att låta företaget köpa en förmånsbil.
Men som sagt en bil är aldrig en investering hur man än vänder på det.
Jag har inte räknat på det exakt o visste inte att tjänsteresorna gav 25 kr milen skattefritt. Jag får bara pengarna av min revisor och förvånad av hur mycket det blir varje gång
.Kör mycket i tjänsten och har kollat vad det kostar att leasa och det lönar sig absolut inte utan isf handlar det om att köpa men det är pengar som ska tas från företaget och jag är snålare med dom än mina privata då jag ser dom som ett tvångs pensionssparande.
Är en slösare i grunden som vaknat upp till den här världen lite för sent. Men aldrig för sent försöka reparera det som går dvs spara.
Tänk om jag fattat hur roligt det är för 20 år sen. Jisses vilja summor jag hade haft då
Tack för svar bra veta var brytpunkten ligger.
Tänk på att du kan dra halva momsen om du leasar. Om du istället köper den (och inte driver taxibolag, körskola eller liknande) så kan du inte göra avdrag.
Skilj tjänsteresa från en arbetsresa. Tjänsteresa Privatbil ger 25 kr/mil skattefritt, har man förmånsbil 12 kr/mil och för resor med förmånsbil som drivs helt med el 9, 50 kr/mil.
Köpa bil på företaget eller privat, är inte alltid helt enkelt.
Men det enkla svaret är det beror på
A) Kör du din bil mestadels privat? Då kan det vara klokast att köpa bilen privat och istället lyfta milersättning för milen du kör i tjänsten.
B) Kör du mest i tjänsten? Då kan det bli mest fördelaktigt för dig att köpa den på företaget. Nackdelen med det här alternativet är däremot att du kan bli förmånsbeskattad, detta genom nettoavdrag som minskar ditt utdelningsutrymme.
Det finns en gräns för allt och vill man ha dyr bil och byta ofta och köra privat kanske förmånsbilen är lönsam, men inte om man ha en dåligt lön.
Dom skattade och leasade pengarna försvinner och kunde istället ge avkastning, då blir förmånsbilen en väldigt dyr bil att äga för många. (räkna ränta på ränta!)
Vissa kan unna sig dyra bilar och bryr sig inte om vad det kostar, dom gör bra vinster på annat.
Nej en bil kommer aldrig bli en investering utan bara en kostnad
Ajajaj tack för denna. Jag vill ha utdelning. Tar ut halva lönen ca 55000 el var gränsen ligger, så jag slipper statlig skatt o då behöver jag utdelningen. Det blir ingen tjänstebil för mig.
Jag vill ha så mycket pengar i företaget som möjligt.