Hej, jag funderar verkligen på om man ska göra en kontantinsats på en lägenhet. Har strax över 400k i aktier (180k är vad som är investerat). Tycker ni att man ska ta ut eller kanske fortsätta investera tills att man når ett högre kapital? Jag tog nyligen studenten och har ett stabilt jobb brukar få ca 30 efter skatt. Bor hemma för närvarande och betalar 4000 kr i hyra.
Jag tror det helt och hållet beror på hur pass väl du trivs att bo hemma. Att bo hemma med bra lön samt förhållandevis väldigt låga utgifter är ett drömläge för den som vill ta stormsteg i sparandet. När jag var 18 så var flytta hemifrån absolut prio ett, sparandet var dessutom ämnat för att användas vid lägenhetsköp. Så hade inget emot att lägga större delen av sparandet på boende för att ligga lite efter i aktie/fondsparandet.
Hur vill du att ditt liv ska se ut om 5 år? Vill du plugga? Vill du klättra på karriärstegen i din nuvarande karriär? Rent ekonomiskt sett så är det troligen mer klokt att helt enkelt fortsätta investera ett tag till (kanske 1-2 år till), och göra beslutet när du har tagit mer tid över att reflektera över vilken riktning du vill gå i livet.
Kanske vet du redan vad du vill göra med ditt liv. Vissa 19-åringar har redan en tydlig vision, andra är mer osäkra. Oavsett vad så sitter du i en bra sits och har friheten att välja din framtid.
Jag vet också att vid 18-19 års ålder så kan man känna sig lite less på sina föräldrar och vill helst av allt flytta, men du vill undvika att göra ett förhastat beslut bara för att komma ifrån päronen.
Fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut om 5-10 år, och besluta sen vilket av alternativen som leder dig till det livet.
Det finns även andra sätt att investera pengar - exempelvis att gå kurser som gör dig mer värdefull i din karriär. Det bästa beslut jag gjorde när jag var 19 var att investera i många kurser, program och event inom min karriär - ett val som gjorde att jag hamnade lite bakom ekonomiskt, men vann värdefulla färdigheter som gav mig ett försprång i min karriär gentemot de flesta andra.
Du bor ju kanon och om man trivs med att bo hemma är det ett drömläge för sparandet.
Med det sagt tänker jag tänker att det borde vara köpläge nu. Precis allt och alla lägger upp sina bostäder till salu nu när räntorna börjar gå ner. Jag har själv aldrig sett så många hus ute samtidigt i min ort förut på de 8 år jag bott här. En prisökning är att vänta under de närmaste åren. Risken att köpa på en topp är väldigt låg just nu, och lyckas man träffa rätt i tiden med sitt första boende så är bostad en väldigt bra investering i min mening.
Min rekommendation blir ändå att vänta om du inte vill ta risken. När man är 19 så vet man inte hur ens situation ser ut de närmaste åren. Rätt vad det är så blir du kär och ska flytta till Luleå. På så kort horisont kan bostaden ha tappat värde, och även om den inte gör det så ska du lägga en massa tid och pengar på försäljning, flytt och mäklare etc. Dessutom sitter du bra i båten som det är.
Är det 4000kr i hyra för boende och du betalar all mat själv? Mat för en man i 20-årsåldern kan nog annars ganska lätt kosta 3k per månad.
Hej,
Tycker det behövs lite mer bakgrund gällande din nuvarande situation samt även vad dina framtidsplaner är.
En sak förstår jag inte, du nämner att du har strax över 400k i aktier. Sedan säger du att 180k är vad som är investerat. Vad menas med detta?
Utöver detta, du har precis gått ut från gymnasiet - vad är planen framöver? Staden du bor i för tillfället, är det där du ser dig långsiktigt?
Funderar lite vad din fråga grundar sig i egentligen, handlar det om att bli lite mer självständig? Handlar det om att optimera din privatekonomi? Handlar det om att du tror bostad är en god investering?
Du har en väldigt god ekonomisk start på ditt liv, 400k i sparande som 19-åring är inte fy skam. Klokt av dig att försöka ta väl avvägda beslut.
Lycka till!
Mvh,
Jag har inget jätte behov trivs ganska bra, men tanken var att bli lite mer självständig. Känns som att det är steg många tar när de har chansen.
Tack verkligen! Vet inte ens vad jag vill plugga eller vart jag vill befinna mig om 5-10 år riktigt.
Tack! Lite därför jag tänkte att det kan vara köpläge eller nästa år. Men får nog sitta lite till i båten.
Mestadels köper jag mat själv om inte mamma lagar något.
Det jag menar är att 220k är avkastningen av mina satsade pengar. Är väldigt osäker på framtidsplanerna desvärre. Bor för närvarande i göteborg och ser inget flyttbehov än. För mig handlar det mestadels om att bli mera självständig samt en investering. Lite hänger också i att jag kan förmodligen få till 1a för 7000/m som bostadsrätt. Men samtidigt kan jag nog få förmodligen bättre avkastning i börsen om jag håller mig kvar i nåt år. Men tack verkligen för orden!
Kul att hjälpa till. Pengar är ett verktyg. Det kan skapa möjligheter, situationer och få saker att hända. Det är som ett skepp som tar dig till den hamn du vill.
Men om du inte vet vad det är du vill ska “hända” i ditt liv så är det kanske bättre att fortsätta bygga skeppet ett tag. Och när du väl har mer klarhet om vad du vill skapa i ditt liv, då kommer du att vara i en ännu bättre situation att förverkliga det (mer besparingar).
Med det sagt så behöver du inte alltid veta precis var du ska, ibland räcker det med att se 1-2 steg fram och göra en kalkylerad gissning.
Till exempel vet du kanske redan nu att du definitivt vill bo själv så småningom. Men frågan är om du är redo just precis nu. Kanske är du det. Men det finns de som flyttar hemifrån tidigt och sen flyttar tillbaka till föräldrarna igen då de antingen inte var redo ekonomiskt, eller inte redo mentalt.
Jag skulle inte oroa mig över marknaden för bostäder så mycket. Visst, det är bra att hålla koll, men med din kontantinsats och fortsatt sparande så har du bra förutsättningar att köpa eget i framtiden.
Personligen skulle jag fokusera mer på frågor som:
- Hur kan jag öka min inkomst över tid?
- Hur kan jag bli bättre på mitt jobb/min karriär?
- Vad behöver jag lära mig för att skapa det bästa liv jag kan få?
- Vad vill jag lära mig?