Jodå, som många redan har skrivit så är detta ett klassiskt exempel av FOMO (gäller inte enbart på börsen).
En bostad som man skall bo är med all sannolikhet det största köpet man gör i sitt liv (oavsett om det är ens första eller tionde bostad) och historiskt sett så går priserna på bostäder uppåt.
Men man måste också ta inflation i beaktelse och då ser kurvan annorlunda ut.
Tror att det finns en artikel på Avanzas blogg om just detta? Minns ej vart jag läste detta.
Hursomhelst så ska man inte tänka att man skall köpa en bostad för att man vill få en bra framtida värdering (inte enbart av denna anledning i alla fall), utan man köper en bostad för att ha tak över huvudet.
Sen till din fråga om vad som krävs för att priserna skall gå ner så är väl dessa anledningar några vanliga “bovar”:
- Ökat ränteläge, tänker mig minst 1 % för att vi ska se priser på bostäder gå ner med i alla fall 10-15 %, ren spekulation dock.
- Ännu striktare krav från bankerna.
- Deflation, dock mer sällsynt.
- Ekonomisk kris, brukar ju alltid dra ner mesta i botten.
- Större utbud av bostäder. Man vill kanske se en buyer’s market igen?
- Fler hyresbostäder, Sveriges hyresbostadsmarknad är ett skämt jämfört med andra länder.
Naturligtvis är det en kombination av ovan och andra faktorer som gör att priser går ned, men det skulle krävas något extraordinärt (dvs en ordentlig ekonomisk kris likt 2008) för att vi ska se priser fall med 20-30 %, tror jag i alla fall.
Sen kan man ha fel såklart, spekulerar bara som sagt.