Köpa bostadsrätt kontant som bostad några år vid studier?

Hej!
Första inlägget av en rookie med dyskalkyli och snurrig hjärna, så hav förbarmande…
Jag har fått ett bra arv och har därför möjlighet att köpa en bostadsrätt till min son som ska studera. Adressen är perfekt i centrum, lägenheten underbar och månadskostnaden låg. Priset lite för högt men jag tror, trots min oerfarenhet och trötta hjärna, att man får pengarna tillbaka pga orten och adressen. Jag tänker att risken att investera i denna lgh, som vi isåfall säljer igen om fyra-fem år, inte är så mycket större än att aktierna jag har dem i nu skulle kunna falla. Give or take, en risk man får räkna med. Då jag inte har så mycket i faktisk inkomst kommer jag inte att kunna ta ett lån på summan utan det blir att betala kontant.
Hur dumt eller smart är det? Vad tycker ni och vad skulle ni göra?
Svar till:
“Sparsam risktagare med oförväntade möjligheter”

Hej @LikaKia Välkommen till forumet :wave:
I skrivande stund finns det 55201 andra lägenheter till salu i Sverige totalt (hos Booli.se)
Så det är lite prutläge kanske? Såvida den inte ligger på strandvägen i Stockholm city…
Men det är dyrt att hyra i andrahand! Vilken stad eller län gäller det?

Vilken ort gäller det?

Spontant skulle jag säga, undersök hur utbudet av hyresstudentlägenheter ser ut på gällande ort. På vissa orter går det att få väldigt förmånliga hyreskontrakt som student. T.ex 1:or med superbra läge for 3-4 tusen eller 65kvm 3:or för 7-8 tusen. På vissa kontrakt kan man bo kvar i flera år efter studierna upphört.

Det går att hitta riktigt fina hyresstudentlägenheter till otroliga priser! Så generellt skulle jag säga att det inte är värt att köpa en brf, bara för att ha som studentlägenhet.

4 gillningar

Betänk risken för att lägenheten inte givet går att sälja när ni önskar trots att det är en studentstad. Har inte mindre än två anhöriga i den sitsen just nu. Är det en lägenhet ni kan tänka er att ha kvar/ha nytta av även efter avslutade studier så är det en annan sak.

1 gillning

När jag studerade i Uppsala hyrde jag och min fru 67 kvm för 6 200/ mån (ht 2016) och hyran gick upp till 6 800 när vi flyttade vt 21. Jagvhade kompisar som köpte bostadsrätt kring 2-2,5 M med månadsavgift på knappt 3 000 kr. De allra flesta började i en korridor för knappt 4 000 kr per månad.

Det är klart att de i bostadsrätt bodde nice men ingen kunde sälja direkt vid examen med vinst utan de tog lite tid då. Nu är det däremot snarare så att man får räkna med en mindre förlust. Du får snarare se det som att du ger ditt barn goda förutsättningar att få en högre utbildning och en bra studietid till ett lågt pris utan att förvänta dig någon större avkastning.