Köpa Cardano mynt

Jag vill köpa kryptovalutan Cardano (ADA) för en liten peng(5000kr) och ha i min lekhink.
Jag vill inte köpa certifikat alltså CFD, utan riktiga mynt som sedan förvaras i ngn form av ”wallet”.
Men vart och HUR köper jag ADA-mynt?
Har ni tips på någon bra och lättanvänd kryptobörs för en total novis. Berätta gärna hur man går till väga för att handla också. Tips på en bra wallet och annat man behöver tänka på.
Stort tack på förhand🤗

Hej!

Jag vill tipsa om coingecko (https://www.coingecko.com/sv/coins/cardano) där man kan söka på majoriteten av alla coins som finns och scrollar du sedan ner efter du valt en coin så kan du se vilka handelsplatser det finns på och även se förtroendebetyg vilket kan vara rätt viktig information om man kollar på små coins.

Den enda plattformen som ADA handlas på som jag själv har erfarenhet av är Binance vilket är en av de största som finns i dagsläget, den kan nog se rätt avancerad ut vid första anblick men är relativt lätt att förstå om man sätter sig ned och knappar runt lite på sidan - det som folk brukar fastna vid är att man behöver skicka in bild på sin legitimation för att verifiera sin identitet (KYC? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kundkännedom).

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en hardware wallet som då är ungefär som ett USB-minne som är krypterat och låst med pinkod då detta är mycket säkrare än te.x. en wallet app i din mobiltelefon eller ett program på din dator.

Kostar ca 700-1300:- men kan vara värt pga. säkerheten och mindre risk att tappa bort/bli av med sina coins. Jag har en Ledger Nano X (ska du beställa så gör det ALLTID från försäljarens egna hemsida, i detta fall - https://www.ledger.com/)

1 gillning

Använd en throwaway-mejl och ange inte ditt riktiga telefonnummer dock.

4 gillningar

Cardano handlas på i princip alla kryptobörser men skulle rekommendera Kraken eftersom att de har ett väldigt enkelt gränssnitt för att köpa (Binance är totalt kaos för en nybörjare).

Det svåraste med att köpa Cardano är dock att få ut pengarna från din bank. Min upplevelse är att i princip alla banker i Sverige har blockerat kortköp på alla kryptobörser. Senaste gången jag skulle köpa Cardano fick jag göra såhär: SEPA överföring till Trijo.co -> Köp Litecoin -> Överför till Kraken -> Sälj Litecoin -> Köp Cardano. (Anledningen jag köpte just Litecoin är för att Trijo bara har Bitcoin, Ethereum och Litecoin och överföringsavgifterna på Bitcoin och Ethereum är flera hundra kronor)

Avslutningsvis rekommenderar jag också att du delegerar dina ADA eftersom du då får ränta på ungefär 5% (exakt hur mycket beror på hur mycket tur din stake pool har). Du behöver använda antingen Daedalus eller Yoroi plånböckerna för att göra detta.

1 gillning

Du sade att alla banker i Sverige har blockerat kortköp på alla kryptobörser. Menar du Trijo.co är undantag?

Går det inte bara att köpa cardano på Avanza? De har väl också en liten kryptodel.

Har inte testat kortköp på Trijo för avgiften är högre än för SEPA och har redan sparat ner de som en mottagare i min bank (Kontonummer osv) så det är nästan lika smidigt som kort då. Det är möjligt att Trijo inte är blockerade eftersom de står under FI men har som sagt inte testat.

Min senaste metod för att få ut pengarna är att jag har ett bankkonto i Tyskland hos Bitwala (SolarisBank) vilket är en bank som tillåter allt som har med krypto att göra. Därifrån kan man göra kortköp hur enkelt som helst :slight_smile:

OK. Nu förstår jag. Det betyder att man måste ha ett icke svenskt bankkonto för att investera i kryptovaluta.

Nej jag tror inte det behövs. Brukar dock köra alla SEPA överföringar från Revolut för jag orkar inte plocka fram bankdosan som min bank kräver för SEPA överföringar. Revolut blockerar också Crypto kortköp för övrigt.

Tack för ett utförligt och bra svar

1 gillning

Angående bank - jag har Nordea och har aldrig haft problem att göra insättning eller köpa krypto direkt på Coinbase och Binance.

Aj det där ser jobbigt ut inför deklaration. :grimacing:

När man väl har köpt tex Cardano, hur får du då ut dina coins till SEK igen och tar ut pengarna?

Ok så Nordea är lite mer kryptovänliga då verkar det som. Jag har Länsförsäkringar, Lunar, N26, Revolut och Bitwala alla de blockerar utom Bitwala då.

Angående deklarationen så litar jag på Koinly där.

Bra fråga har inte försökt det ännu :sweat_smile: Men det ska nog gå att runda alla eventuella hinder på något sätt.

Så länge du bara gör ett par transaktioner så är skatten inte så bökig. Du kan vanligtvis ladda ned excelark från varje börs när du också kommer upp i stora volymer transaktioner.

För att köpa Cardano så skulle jag rekommendera ovan att kolla på Coingecko/Coinmarketcap eller liknande sida för att kolla priset i realtid. Men specifikt så rekommenderas Coinbase, Kraken och Binance av andra och jag håller med.

För att sälja från ADA - EUR så går det bra via ovan tre börser (har jag för mig) och sen via SEPA-transaktion till din bank.

2 gillningar

Hur står handelsbanken till detta? Motverkar de krypto eller mer åt det välkomnande hållet?

Jag har lyckats överföra pengar direkt från Handelsbanken till en stor handelsplats för kryptovalutor. Var inga problem för mig.

1. Gör ett konto på kraken

2. För över pengar via SEPA utlandsbetalning, handelsbanken eller revolut tycks funka bäst

3. Köp ADA via krakens hemsida eller app

Beroende på sumnma man funderat på spendera/investera samt tidshorisont kan det ju vara skönt att bara köra på certifikat som finns på avanza/nordnet. Mindre skatt och slipper hålla på med deklarering.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1229523/valour-cardano-ada-sek

1 gillning

Det där med extra 5% låter intressant. Vad heter det på engelska? Non som har en bra guide till hur man gör?