Köpa de MINST älskade fonderna?

Sprang på denna artikeln på Morningstar om en contrarian investeringside - att köpa det som inte gått bra senaste året.

”10 000 dollar som investerades den 1 januari 1994 i “oälskade” portföljen ha vuxit till 183 155 dollar fram till den 31 december 2020. Samma belopp som investerats i den “älskade” portföljen skulle ha ”bara” ha vuxit till 57 708 dollar - betydligt mindre än $ 67 710 som en investering i MSCI ACWI-index skulle ha avkastat under samma period.”

” tillämpar detta på den europeiska fondmarknaden kommer vi fram till att USA Värdebolag, Europa värdebolag och Europa ex Storbritannien var de mest oälskade Morningstar-aktiekategorierna i Europa förra året”

Kan det vara något att krydda sin indexportfölj med?

1 gillning

Nä, jag tycker inte det. Det blir rena rama lotteriet.

Jag läste nyligen någonstans (minns inte var) att en undersökning som svenska Morningstar gjort visade att fjolårets vinnare inte hade större sannolikhet att gå bra kommande år än andra fonder. Däremot verkade dåligt presterande fonder fortsätta att underprestera.
Alltså, det här med statistik kan man visa vad som helst med. Statistik är viktig men jag kan inte köpa allt rakt av.

När man “backtestar” så bör man nog använda sig av flera intervall…

Man får nog lov att kolla upp vilka bolag som ingår i fonden. De kan ju ha gått dåligt för att marknadsläget för tillfället inte passar de ingående bolagen, eller för att det helt enkelt är dåliga bolag med dålig lönsamhet.

Värdebolag brukar inte vara så mycket lotteri - snarare stora stabila utdelande bolag som förvisso halkat efter på börsen i ESG och tech yran. Det var mer så jag tänkte - att köpa sådan som inte redan har gått upp mycket och är skyhögt värderat.

Även denna sidan är intressant m.h.t. relativ värdering av olika sektorer. Long term trends.

Fonderna de rekommenderar kanske man ska vara försiktig med dock. Inte kollat men avgifterna riskerar att vara höga. Däremot finns det billiga ETFer med värdebolag.

1 gillning

Beror ju på vad man ser som värde :slight_smile:Även dessa bolag har någon gång varit små och tillväxtbolag. Själv tittar jag på omsättningstillväxt, vinsttillväxt och marginaler.

Ja det har ju varit trenden i en 10 år - köpa tillväxtaktier till PE, PS, EV/EBITDA alla i gazilion kategorien :slight_smile:

Tänkte bara det var intressant att höra vad andra som kanske är intresserade av annat än crazy-growth men det är nog inte du då :wink:

1 gillning

Beror som sagt vad man menar med värde :slight_smile:Sen är det klart att sentimentet styr flödet av pengar. Beror också på hur långsiktig man är.

De oälskade var inte de som inte gått bra förra året utan de som hade haft mest utflöde av kapital från sin fond. Inte riktigt samma sak. Tyvärr är det statistik som vi privatpersoner inte når.

Men det är alltid intressant med Data som motsäger ens intuitiva sanningar.

Helt rätt! Svårt kolla de data själv men nu gav de ju svaret i artikeln så det kan man ju beakta :slight_smile:

1 gillning

Jag tror absolut det finns ett värde i att köpa det icke populära.
Värdebolag och råvaror är de första som dyker upp. Typiskt att bankerna precis lagt ner sina råvarufonder. Fast det är nog ett positivt tecken i det här sammanhanget. …

1 gillning