Köpa eller leasa företagsbil?

Hej på er,

Jag står inför bilbyte i företaget då mitt nuvarande leasingavtal går ut om ett par månader. Det jag önskar input på är helt enkelt om det finns några fördelar med att köpa nästa bil kontant i företaget istället?

Min situation är att jag kör ca 4000 mil om året och företaget har råd att köpa bilen kontant.

På bilfirmorna pratar säljarna om att bilen blir “moms-smittad” om jag köper den, men de är ju säljare så jag vet inte hur hemsk den där smittan egentligen är.

Har ni några tankar eller erfarenheter?

Hej

Genom att köpa kontant så måste du redovisa momsen som kostnad och du får inte göra något momsavdrag, men när du leasar en personbil (i de flesta fallen) så får du dra av halva momsen och bilen blir inte momssmittad.

Mot att man då får betala leasingavgift på ett antal % under hela ägande-tiden. Man kan spara 10% av kostnaden på bilen genom att leasa men om leasingavgiften ligger på 6-7% + administrativ avgift äter den ju upp detta. Jag har hört att riktmärket bör ligga någonstans runt 2-3%ig leasingavgift är fördelaktigt jämfört med att betala kontant. Har inte räknat på det i detalj själv.

Har du tagit hänsyn till alternativkostnaden? Förvisso är väl den riskfria räntan man kan få rätt låg nu, men värt att ha i åtanke oavsett.

Jämförelsen ovan är mellan att leasa eller köpa en bil kontant inom sitt företag och att man då använder kontanter från ett konto med låg ränta från bank med insättningsgaranti. I tider med högre räntor påverkar det både leasing-räntan och räntan på konton. Dock är leasing-räntan allt som oftast några % högre. Frågan är om man vill stå med den extra kostanden mot att spara halva momsen på leasingavgiften.