Köpa en bil nu eller sen?

Jag behöver hjälp med att resonera hur man ska tänka kring ett bilköp. Förutsättningarna är att man har nödvändigt kapital (kontantinsats) samt att priset förväntas vara detsamma. En ny bilmodell som precis har lanserats.

Finns det då några ekonomiska skäl till att välja att vänta med köpa eller köpa direkt?

Lägger man bara låg kontantinsats (20%) och finansierar resten med lån så är det ju inte direkt några jättevinster med att ha pengarna placerade. Iaf jämfört med att betala med bara egna pengar.

Jag lämnar det så. Alla tankar är välkomna.

Hur akut är det med att ha en bil?
Jag köpte min bil hos en auktoriserad bilverkstad som hade begagnat garanti. Kollektivtrafiken till mitt arbete är inte den bästa, så jag köpte en bil så fort jag fick möjlighet att göra det.

Du kan skicka på mina inlägg, se hur folk resonerar. Flesta här menar på att bilån är konsumtionslån som ska undvikas, jag håller med nu i efterhand.

Bilar är i stort sätt nästan alltid en förlust affär å den blir ännu större me ett dyrt bil lån…
Bäst vore att ha pengarna för köpet…

4 gillningar

Det beror kanske lite på räntan på lånet? Det finns vissa billån med lägre ränta än förvämtqd inflation m.m. och då kanske det är bättre att låna och behålla sitt sparkapital om man kan spara till bättre villkor?

Supersvårt att säga. Även en billig bil kostar runt 4000 kr i månaden och kan du undvika det så är sjukt mycket vunnet utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv.

Om du behöver eller villhöver en bil så handlar ju allt om att välja en bil som uppfyller behoven. Då behövs ju en mängd faktorer tas hänsyn till.

• körsträcka
  • budget
  • ekonomisk situation
  • behov och krav
  • önskemål
  • etc

Jag brukar alltid rekommendera @skogstomten och hans trådar här i forumet eller hans hemsida

https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/

3 gillningar

Ja, mycket av det ekonomiska handlar ju om att köpa det man behöver och inte villhöver. Tänkte dock sätta det åt sidan här och mer fokusera på just nu eller sen.

En investering är ju en sak, men här handlar det om kostnader bara. Men det kanske då blir kopplat till själva utgifterna. Dvs om utgifterna inte förändras så finns inget att hämta rent ekonomiskt på att köpa nu eller sen.

Det bästa är absolut att avstå från att köpa bil. Det näst bästa är att köpa bil sen, helt enkelt för att du då får ett antal månader/år utan denna kostnad, medan du väntar. Det är också mycket värt att bevaka priser, om du nu trots allt anser dig behöva bil. Att avvakta ger dig mer tid att undersöka och följa marknaden. När något kommer till “riktigt bra pris” kommer den att gå åt snabbt. Om du då bevakar nya annonser så har du en chans att kunna köpa den bil som alla andra också vill ha. Fokuserar du på de bilar som ligger uppe längre tid så hittar du mer de erbjudanden som är till normalt marknadspris eller är dyrare. Denna logik gillar många saker, inte bara bilar.

2 gillningar

En bil är en kostnad. Men är man medveten om att det kostar mycket pengar och vill ha en bil så är det bara att köpa. Men det är så mycket personliga preferenser som ska vägas in som redan nämnt ovan.

Jag är till skillnad från majoriteten på detta forum helt okej med att lägga mycket pengar på bilar eftersom det är ett av mina största intressen och ger mig mervärde. Klart att jag går miste om miljoner i avkastning på alla bilar jag köpt men då jag redan har ett sparande / ekonomi som räcker mer än väl när jag blir pensionär så vad ska jag med ännu mer pengar till? Så länge mina och min familjs behov är säkrade så kan gott överskott gå till sånt man värdesätter IDAG tycker jag. Jag har tex. noll intresse av båtar, sommarstugor, hästar, husbilar osv. Man får prioritera det man värdesätter mest här i livet.

Är det möjligtvis nya Model 3 Highland du är spekulant på? :slight_smile:

5 gillningar

Jag ägde en period sista årsmodellen av Volvo 240, välskött, rostfri. Dock hade den varken krockkuddar, antisladd eller trepunktsbälte i mitten bak, så den byttes bort när barnen kom

Besiktningsmannen var lyrisk: “sista årsmodellen, efter mer än 20 år har de fått bort precis alla upptäckta brister, den här kan rulla 50.000 mil utan problem”

Efter det har jag tänkt på samma sätt om nyare bilar, jag är så att säga ingen early adopter utan låter andra ta det omaket. Kommer det däremot revolutionerande säkerhets- drifts- eller miljöförbättringar så hoppas jag att jag kan anamma dem tidigt

Jag borde naturligtvis behållit 240::n som samlarobjekt men så tänker man ju aldrig då

1 gillning

Jag resonerar ungefär som du med skillnaden att min pension inte är säkrad till den graden. Men bilen är min enda hobby och även med en hög månadakostnad har jag möjlighet att spara mer än 10% av min inkomst (utöver amortering på bolån m.m.).

Det är dock inte Tesla M3 highland som är mitt förstahandsval utan snarare Polestar 4 om jag blickar lite framåt men även modeller som finns eller är på väg att lanseras i närtid.

Jag startade tråden mest för att höra om det var bågon ekonomisk aspekt jag missat, men det är nog just i att helt vara utan kostnaden eller en lägre kostnad som det ekonomiska ligger. Oavsett bilens pris.

Så. Det jag landat i är att så fort jag bestämt mig för bilmodell så ska jag köpa den till bästa möjliga villkor (pris/ränta/medföljande tillbehör etc). Idag sålde jag iaf bilen som jag ska ersätta så nu spar jag några hundralappar om dagen…dvs om jag inte köper nåt annat onödigt för dem…

1 gillning

Säkrad och säkrad, ingenting är säkert med så lång framförhållning. Allt kan hända. Men min familjs behov inom närtid vill jag ha säkrade. Det jag menade är att jag gör inte avkall på ett rimligt pensionssparande och buffert för utgifter som behövs idag för att köpa en bil, men när allt det är täckt är jag nöjd.

Som Jan sagt flera gånger, bara det faktum att man hänger på detta forum minskar risken att hamna i ekonomisk knipa drastiskt.

Kul med Polestar 4, den ser riktigt fin ut! :+1:t2:

3 gillningar

Ingen vill väl lyssna på en gammal gubbe och jag kan nog uppfattas som onödigt hård och bitter ibland men vill ändå repetera att aldrig låna till ett bilköp för det är inget annat än ett förrädiskt steg vidare in i en skuldfålla som kan vara svår att ta sig ur. Jag vidhåller att man sparar först och köper sedan när det gäller alla konsumtionsvaror. En välskött beg. bil av äldre modell duger gott tills man har fått ihop tillräckligt med pengar för att så småningom kunna byta upp sig. Det går fortare än man tror att spara ihop en rejäl summa om man är skuldfri och har en gnutta disciplin. Man lånar endast till studier, fastigheter och bostäder, allt annat köper man kontant.

10 gillningar

Håller helt med. Men det är såklart personliga överväganden även där. Men jag skulle jag aldrig betala ränta på ett bilköp om jag inte var av nöden tvungen.

2 gillningar

Jag vill inte ifrågasätta, men vill ändå ifrågasätta :slight_smile: Varför ska du köpa en elbil? Extremt höga kapitalkostnader. Det en Polestar 3 gör, kan du även göra men nya Passat men till halva priset. Jag förstår absolut att man kör elbil om man har förmånsvärde på bilen, och om man kan ta ut 9,50:- skattefritt per mil för drivmedel.

Men det är ändå en skön känsla att tanka och det står 1220km på räckviddsmätaren i en modern diesel. Folk pratar om skatt och service på fossilbilar, men service är 100kr per månad med avtal. Försäkring är alltid billigare ibland halva priset mot elbilar och den höga skatten har du igen på andrahandsvärdet.

Jag är ingen elbilsmotståndare jag kör själv elbil och har kört 15000 mil i elbil, kört Tesla, Audi och BMWs elbilar. Men vid privatköp hade jag aldrig lånat 800 tusen för att kunna köra på el om jag kunnat låna häften även om det innebär att man behöver tanka ett par gånger i månaden.

En bra sak att fundera på är vem ska köpa bilen efter 3 år, jag har svårt se barnfamiljer köpa en Polestar 3 för 500-600k om dom kan köpa en Passat för 250-300k. Speciellt i dessa tider.

1 gillning

Jag håller med dig i sak om att de flesta inte alls behöver en el-suv för knappa millen.
Å andra sidan haltar jämförelsen mellan en beige fossil-Passat och en jäkligt pigg och tyst elbil av modernt snitt rejält.
Med det sagt skulle jag heller aldrig köpa eller leasa en elbil privat med den marknad och de osäkra andrahandsvärden vi har idag.
Jag hade förmodligen knappt kunnat med att köpa en bättre begagnad Passat, trots att jag kan köpa både den och ett antal Polestars kontant om jag vill.
Bil är skittråkigt att elda pengar på.

1 gillning

Tur att man har olika intressen!

Mitt intresse är (el)bilar. Andra kan lägga många tusenlappar på golf, padel, vin, båt…etc etc.

Jag hade kunnat köpa en billigare bil som fyller mina behov, men nu kombinerar jag minskade bekymmer med allmän tillfredsställelse och väljer att lägga några extra pengar på bilen.

Det har de senaste semestrarna blivit några trevliga bilresor också och har tagit mig till trevliga platser till en billig peng. Tom sovit i bilen ett par ggr. Det hade jag inte gjort i vilken bil som helst och har sparat mig ett par hotellnätter. Om man nu ändå ska in på det ekonomiska kring att äga en bil.

3 gillningar