Köpa ett bostadrätt lägenhet eller investera i GlobalFond

Hej och välkommen till forumet!

Det är en intressant frågeställning som jag också funderat på en del till och från genom åren. Det är inte helt lätt att jämföra investeringarna rakt av eftersom man t.ex. får olika skatteeffekter beroende på olika omständigheter.

Jag kollade Mäklarstatistik för bostadsrätter i Stockholm (utveckling av kvadratmeterpriset/år) och jämförde med utvecklingen för det globala indexet MSCI World omräknat till SEK. Här nedan är resultatet av jämförelsen. Du får dra dina egna slutsatser. Jag har ingen aning om hur framtiden ser ut.

Tillägg

Jag kom att tänka på att ett diagram med logaritmisk skala på y-axeln kanske är mer rättvisande då det handlar om så långa tidsperioder som 20 år och när åtminstone en av tillgångarna har femdubblats i värde under den perioden. I diagrammet nedan ser man lättare att ökningstakten för bostadsrätter har minskat den andra hälften av tidsperioden, medan ökningstakten för det globala indexet tvärtom har tilltagit. Tyvärr säger det troligen ingenting om hur det kommer att bli de närmaste 10 åren.

2 gillningar