Köpa EU-utsläppsrätter som privatperson?

EU använder ju ett system för utsläppsrätter, ETS, som verkar funka rätt bra.

13 000 företag i Europa som står för 45% av alla utsläpp måste vara med i handeln.

Finns ju massor sätt att klimatkompensera som privatperson, typ betala för att skog planteras i Afrika eller att flygbolaget köper in motsvarande mängd biobränsle som din flygresa behöver.

MEN: EU-ETS är ju en finansiell produkt på en marknad - den prissätts utifrån EU:s klimatmål och är likvid. Jag funderar därför på att köpa utsläppsrätter och låta dem förfalla - då kommer de 13 000 företagen kunna förbränna lite lite mindre CO2 själva. Hittar dock ingen som säljer utsläppsrätter? Tycker egentligen det borde gå att handla med på typ Avanza och Nordnet som vilken sorts skumma derivat som helst, men verkar ej gå?

Någon som vet hur jag gör (förutom att tvingas med genom att bygga ett aluminiumsmältverk på tomten)?

1 gillning

Jag ägde BULL CO2 X1 SG förut, exponering utan hävstång.

Är den relevant?

Tror Börspodden i sin reklam för Skilling sagt att man kan köpa utsläppsrätter?
Lätt att börja med Skilling tydligen … bara hiva in 250 000 kr :sweat_smile: (och löpande avgift??)

uppdatering: Google gav mig det här istället:
"Capital och IG är två mäklare som erbjuder instrumenten i sina respektive utbud. Hos Capital är de kategoriserade som råvaruhandel och heter “Carbon Emissions”, medan IG använder det svenska namnet “Utsläppsrättigheter”. Även där hittar du instrumenten under fliken Råvaror. "

1 gillning