Jag och min vän har fått erbjudande om att köpa företaget vi arbetar på, och då vi redan driver företaget och ägaren är minimalt inblandad så känner vi att det är en intressant väg framåt.
Men hur fungerar det?
Behöver vi ha ett enormt kapital privat, alternativt belåna våra hus för att få ut pengar inför köpet?
Startar vi ett eget AB och ber sen banken om ett lån?
Jag och min vän har diskuterat detta men vi har inte den blekaste vilka vägar vi kan ta, så är det någon som vet vilka tillvägagångssätt det finns är jag tacksam om någon vill förklara vilka alternativ vi har.
I de flesta fall bantar man ner köpeskillingen genom att tömma bolaget på kapital innan. (Gamla ägaren delar ut så mycket som möjligt, och kanske flyttar ut fastighet t.ex.)
Sedan kan man lösa finansieringen på olika sätt - säljarrevers, banklån, egen insats t.ex. ofta kombination av det. Beror mycket på vad ni och säljaren vill.
Inte ett svar på din fråga, men eftersom jag varit i en liknande situation där vi som arbetade i företaget blev erbjudna att köpa det, så måste jag komma med en infallsvinkel. I vårt fall var det största värdet i företaget vi som arbetade där, varav att köpa oss själva inte direkt var intressant för oss. Nu vet jag inte om så är fallet för dig, men du säger att ni redan som det är nu driver företaget utan större inblandning av ägaren.