Köpa lägenhet i utlandet / Förenade arabemiraten via företaget?

Vi vill köpa en lägenhet i Förenade arabemiraten. Varit där väldigt mycket och vill ha något eget. Tanken är att använda den själva emellanåt men att också hyra ut.

Vi har inget större privat kapital att investera men i vårt AB finns kapital i form av sparade vinster som aldrig delats ut. Vi kan försås göra utdelning och skatta med 20% enligt 3:12 regeln men det kapitalet räcker inte utan vi behöver komplettera med lån. Det går att få lån i UAE utan att bo där men det känns något obekvämt att dra på sig lån i ett annat land. Hyresintäkter skulle högst sannolikt täcka lånekostnaderna men det känns ändå inte helt bekvämt. Vi är väl helt enkelt människor som helst vill ha “hängslen och livrem” :joy:

Ett alternativ är att låta företaget köpa lägenheten. Det skulle bli en bra investering då bostadspriserna ökar mycket och inget tyder på någon nedgång. Hyresintäkter är ju också en bra affär.

MEN då kommer vi till förmånsbeskattningen :scream:. Vad jag förstår blir det ett närmast ohyggligt förmånsvärde för den tid lägenheten inte är uthyrd. I UAE är det mycket vanligt att köpa en eller flera lägenheter enbart i syfte att hyra ut. Det finns ingen “allmännytta” som hyr ut, all hyra sker från privatägda hyreshus eller enskilda privatägda lägenheter. Man hyr alltså ut årsvis eller t.o.m. längre än så. Hyresgästen har även många juridiska rättigheter, likt man har som hyresgäst här. Vi kan såklart hyra ut lägenheten årsvis och på så sätt slippa beskattas men då faller ju möjligheten att använda den själv helt.

Något tips?

Den här tråden handlade om liknande fråga men i Spanien. Det var nog bara jag som svarade men jag tror du kan avskriva alla ideer om att köpa på företaget om du inte kan visa att det har varit uthyrt under i princip all tid som du inte har varit där. Se

2 gillningar