Har fått erbjudande av familjemedlem att köpa dennes Volvo XC 60 från 2021 som har gått ca 20 tusen mil. Bilen har varit leasad och restvärdet beräknas till 240 000kr, och det är det vi får köpa den för också. Är det en bra deal?
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 mindre barn, en nyare Scoda Octavia för samma pris känns som ett rimligare val för vår familj och antar att det är svaret. Men hade gärna hört era tankar.
Personligen skulle jag inte köpa en bruksbil som gått 20k mil oavsett prisk. Gillar man inte att meka själv så är risken för dyra verkstadskostnader för hög.
För samma pengar får ni en Octavia som är 3 år och gått en tredjedel eller om ni vill ha en premiumbil en ett år äldre audi som gått hälften så långt.
Mitt tipps är att tänka baklänges. Hur gammal och hur långt ska den ha gått när vi säljer den? Hur långt kör ni per år? Hur många år vill ni/tycker ni det är värt att betala för att ha samma bil. Så räknar ni fram årsmodell och miltal att leta bland. Kolla vad ni tycker det är värt att ge.
Sen är det gratis att provköra. Så provkör, provkör, provkör. Testa barnstolar, hur den låter på motorväg eller hur är den att lasta campingutrustning i beroende på vad ni uppskattar. En bil är mycket pengar, så den ska göra det man vill ha ut av den.
Vill ni ha en XC60 med motoralternativet som denna har så är det nog ett OK pris, baserat på listan ovan. Men du jämför med en octavia, det är ju en ganska annorlunda bil i helt annan prisklass. Vill ni lägga vad som troligen blir rätt mycket mer pengar på att köra XC60 istället för Octavia?
Missförstår jag? Majoriteten av dessa bilar ligger över 250 000 kr och har runt 18-19k mil.
Så restvärde på 240 000 kr som OP har fått är i linje med din screenshot?
Jag tycker det är en fin sida, lite som en mix mellan biluppgifter, allmän info om bilar, trafikregistret och prisjakt för begagnade bilar på ett gäng olika hemsidor.
XC60. Låter som en mkt bra deal. Nu framgår det ej vad det är för motor men generellt så har de ingen värdeminskning. Extremt skön att köra och sitta i. Skodan sitter man väldigt lågt i.