Köpa nybyggt, men inte nyproduktion

Vad jag menar är att köpa en bostadsrätt i ett hus från t.ex 2020 där den tidigare ägaren köpte från byggbolaget.

Är detta jämförbart med att köpa nyproduktion (dvs läskigt köp från byggbolaget) eller är det ett tryggt sätt att få en fräsch lägenhet?

Det viktigaste är att du köper till ett bra pris oavsett vem som är säljare!

Det är inte läskigare att köpa av ett byggbolag än en privatperson. Skulle man hitta ett dolt fel har jag heller ett byggbolag med muskler typ JM och Peab som motpart än en privatperson med dålig ekonomi.

1 gillning

Vad gäller brf är det föreningen som är motpart vid nyprod. Föreningen kan sedan i sin tur driva frågan mot byggbolaget.

Hela byggrisken är ju borta om du köper en begagnad lägenhet. Även kvadratmeter ska stämma på en begagnad lägenhet.

4år gammal har du korrekta siffror för drift istället för estimat.

Byggrisken undviker du ju som fler har nämnt, men med en relativt ny förening så kan många kostnader och avtal kring förvaltning och underhåll fortfarande slira något. Exempel som serviceavtal för hiss och områdesskötsel t ex. Vi provade bo i nybildad Brf några år men det innebar för många energitjuvar. När hyreshöjning aviserades om 23% efter något år, gav vi upp. Men vi kan ha haft otur…

Risken med unga föreningar är att ekonomin är bluffig för att få ner avgiften. T.ex. så kan man ha en orealistisk underhållsplan eller sponsrade lån som går ut, och som måste förnyas med hög ränta som skjuter upp avgiften. Folk kollar inte sånt tillräckligt ofta och därför förekommer sånt fulspel.

Tack för svar!
Insåg att föreningen vi kikade på hade som @pelpet nämnde bluffig ekonomi: Byggbolaget hade garanterat en ränta på lån, och denna garanti skulle gå ut nästa år.
Nämndes även nånting om att byggbolaget garanterade hyresintäkter för outhyrda lägenheter, dök dock inte ner i detaljer där, antog att det betydde att alla lägenheter inte var sålda.

Hur ska jag som lekman kunna hantera bluffig ekonomi skapad av byggbolag? Nä nybyggt känns som ett svårvärderat köp.

1 gillning

I samband med nybyggnation tvingas byggbolaget köpa de osålda lägenheterna. Föreningen drabbas alltså inte.

Lite formalia. Har du en bostadsrätt betalar du ingen hyra utan en månadsavgift.

Det enkla svaret är att gå därifrån.

Säljarna är knappast intresserade av att sälja till en köpare som värderar ned lägenheten på grund av de framtida avgiftshöjningar som du insett kommer. Det är bättre för dem att sälja till en köpare som inte upptäckt problemet och inte värderar ned lägenheten pga detta. Köp i en förening med ärlig ekonomi istället.

Visst kan man tänka sig specialfall där en förhandling kan fungera, men jag skulle se det som undantagsfall.

1 gillning