Köpa nyproducerad villa av privatperson

Funderar på att köpa en fastighet av en privatperson där ett hus producerat av Smålandsvillan ska byggas som är beställt av den nuvarande ägaren.

Detta innebär egentligen att jag kommer att köpa ett nyproducerat hus av en privatperson istället för via ett byggbolag som väl är bra mycket vanligare.

Vad innebär detta för mig egentligen? Ser ni några risker med detta?

Jag har dålig koll på hur sådana affärer fungerar. Men spontant känner jag att du ska kolla upp vad som händer om säljaren av tomten inte betalar delfakturorna ordentligt (om hen nu inte betalar hela summan på en gång eftersom du betalar hela summan till hen). Och med den ordentliga materialbristen som råder nu tycker jag att du ska se till att du får ordentligt med vite utbetalt av säljaren då det finns ökad risk för försening (kan hända att Smålandsvillan redan har allt materialen hemma, men jag skulle inte räkna med det).

Utöver det som @Gl4der skriver, hur skulle kontraktet se ut, ska ni/du betala hela summan direkt eller tar ni över något form av kontrakt direkt mot byggarna?

Eftersom det kan bli mycket frågor från byggarnas håll under en byggnation så känns det som att du/ni bör stå på orginalkontraktet efter köpet iaf, så att ni inte fastnar i någon tvist där säljarna/byggarna inte kommer överens.

Känns som ett bra läge att vara väldigt tydlig i allt!

Någon annan som har testat på just detta?:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tack @Gl4der och @Robin för era svar.

Har läst på en hel och har helt klart blivit mer negativ till att köpa nyproducerad villa av privatperson på detta sättet.

Har kontaktat Smålandsvillan för att höra deras syn på detta.

För den som vill läsa på ytterligare kan jag rekommendera följande artikeln där Mäklarsamfundet går igenom detta: Vem bär ansvar vid köp av nybyggt hus? | Mäklarsamfundet

1 gillning

Känns som att säljaren blir en onödig mellanhand. Renare affär att köpa fastigheten när villan är färdigbyggd eller köpa tomten och ha eget kontrakt med byggaren.

Jag får intrycket att säljaren vill sälja fastigheten med huset på men har inte råd att finansiera bygget. Vill plocka russinen ur kakan. Det kan ju vara bra för säljaren men till nackdel för köparen, så som jag ser det.

Jag vill understryka att jag inte vet men att min känsla är att asymmetrin är på fel sida. Du har väldigt lite att vinna på lösningen och väldigt mycket att förlora… :thinking: