Vad ska man tänka på vid köp av hus som håller på att byggas?

Min son och hans sambo är nära att köpa ett hus som håller på att byggas av ett byggbolag. Dom är inte beställare av huset utan det är en fastighetsutvecklare som har lagt ut det till försäljning.

Jag har ingen erfarenhet av ett sådant köp. Vad bör de tänka på och kolla upp innan de skriver kontrakt?

Jag hade a) anlitat en extern besiktningsman för själva byggnaden samt b) inte betalt hela likviden innan huset färdigställts och fått slutgodkännande. Finns alltid en risk att man betalar och sedan går fastighetsutvecklaren i konkurs och då står man där.

Sedan är det värt att fundera på om man kan säkra upp ev framtida garantiåtaganden om firman inte finns kvar? Man vill inte sitta med en värdelös garanti där motparten är borta.

De brukar vara snabba med att man ska köpa tomten. Det är ganska hög skatt att äga tomten innan huset står helt klart.

Tror skatten är 1% av värdet av tomten + värdet av det nästan färdiga huset. Kan bli ganska stora belopp.

Tack för svaren.
Vad jag har förstått det som är det ett köp av ett färdigt hus, precis som när man köper ett “begagnat” hus. Jag har dock inte fått veta så mycket ännu.