Hyrköp av bostad - tankar kring det?

Hej!

Läste om (för mig) en ny typ av bostadsupplägg i DN. Vad säger forumet om detta? Några fallgropar?

Kort sammanfattat hyr man bostaden i väntan på att man har sparat tillräckligt hög kontantinsats för att kunna köpa loss den. Det är ett företag som köper bostaden från första början och man hyr av dem. Målgruppen är enligt artikeln personer med hyfsade inkomster men saknar kontantinsats. Den eventuella värdeökningen som sker under tiden man hyr får hyresgästen ta del av vid ett framtida köp.

Hyrköp - ett svar på bolånetaket - DN.SE

Hyrköp blev lösningen för drömmen om ett hus - DN.SE

Lite som alla andra tech-bolag / fintech som vill hitta nya affärsmodeller som inte riktigt är anpassade till vår lagstiftning.

Det känns lite som SMS lån, dvs. man väljer något som man egentligen inte har råd till, och betalar genom höga avgifter.

Ser många andra praktiska problem med att man har ett tech bolag som hyresvärd. Antar detta bara gäller villor, inte många BRFer som accepterar juridiska personer

1 gillning

Du kan hyrköpa alla typer av hus (exempelvis villor, radhus och parhus) så länge de inte ingår i en bostadsrättsförening.

Tycker detta är lite intressant. Rimligt med tanke på att man hyr men Bodil riskerar ju att stå med en del hus.

Skulle du i stället vilja fortsätta att hyra huset går det också bra. Om du av någon anledning vill flytta kan du när du vill säga upp ditt hyresavtal med tre månaders uppsägningstid.

1 gillning

Tack för förklaringen, TS skrev bostad och det brukar jag normalt referera till lägenhet i någon form. Hyrköp av villa hade nog passat bättre.

Instämmer att det låter lite scary, har för mig något annat bolag gjort det tidigare, eller så är det samma bolag och jag som inte mins namnet.

Ser ju också praktiska problem med att ha en hyresvärd på en villa, vad händer om diskmaskinen går sönder? Viken typ av försäkring behöver jag ha om jag orsakar en vattenläcka?

Skulle avstå från alla dessa former. Men blir det konkurs kommer det ju bli en rätt intressant auktion…

Va? :smiley:

Jag tycker det låter riktigt intressant bara ur perspektivet att man får prova på ett specifikt hus ordentligt innan köp.

Det är ju alltså inte så att man skriver på något kontrakt där man måste köpa huset efter X antal år. Det är ju en vanlig hyresrätt fram tills dess med allt vad det innebär.

Hyrköp har funnits lite här och var i mindre skala senaste åren. Har hört om ett par bekanta som gjort det med goda resultat och som sagt kunnat klämma och känna ordentligt först.

Det har iofs varit kommunala bostadsbolag i de fallen.

Ett intressant och innovativt upplägg tycker jag som väl riktar in sig på ett problem som många har idag. Som jag förstått det verkar många idag istället ta blancolån för att få ihop kontantinsatsen, och då är förmodligen detta ett bättre alternativ.

Sen blir jag nyfiken på hur Bodil finansierar det hela, rimligtvis måste det binda mycket kapital under lång tid. Det gör väl iof en typisk hyresfastighet också och det verkar vara den typen av bolag som står bakom detta. Dock borde kostnaderna för fastighetsförvaltning vara väsentligt högre för 100 villor jämfört med 100 lägenheter i ett och samma hus…

Vad är det man som köpare, eller snarare boende, faktiskt betalar extra för denna tjänst?

Så om bolaget går i konkurs och din villa då säljs på exekutiv auktion och du måste bo i en skokartong är inget man borde ta höjd för? Bra och veta

OK, du tänker på säkerheten i själva hyresvärden… Jag tänker på konceptet i sig. Hyrköp är det som sagt principiellt ingen fara med om mellanparten är stabil, som exempelvis kommunala bostadsbolag som jag nämnde ovan.

Hur stabila “Bodil” är låter jag vara osagt, men det är klart att mindre hyresvärdar alltid är osäkrare oavsett om det gäller ett hyrköp eller en vanlig hyresrätt. Dock funderar jag på om man ändå inte skulle ha besittningsrätt vid en konkurs och sedermera förvärv av fastigheten i sådana fall? :thinking:

Det kan vara en intressant ingång men det beror väldigt mycket på villkoren, skulle jag säga.

Hur kan hyresgästen säkerställa att de får lov att köpa den dagen de vill avsluta hyresförhållandet?

Framtida löften om att sälja fast egendom är inte bindande. Det vore intressant att få reda på hur de hanterar det juridiskt.

Det finns säkert mer än ett avtal. Ett hyresavtal och någon typ av avsiktsförklaring kanske, med vite.

Ja men vitet gör ju inte att du får köpa fastigheten. Så hyrköp är ju falsk marknadsföring. Hyr-och-fråga-om-du-får-köpa är rätt begrepp.