Hej. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Vad ska man tänka på om man vill köpa stuga i Norge generellt? Någon som har några tips eller kanske några hemsidor ni kan rekommendera?![]()
Bloggaren Sparo har flyttat till Norge för ett tag sedan.
Får man köpa utan norskt medborgarskap? Vet att man inte får köpa fastigheter i Danmark utan danskt medborgarskap.
Så kan absolut fallet vara.
Vad har du fått det där om Danmark från? Det stämmer inte.
Gällande Norge behöver man inte heller vara medborgare. Men vissa fastigheter har s k boplikt, läs mer här: https://www.norden.org/sv/info-norden/bostad-i-norge
Det verkar stämma. Googla.
Googla själv. Vem som helst kan inte köpa vad som helst hur som helst men du behöver inte danskt medborgarskap…
” Om du är bosatt i Danmark eller har varit bosatt i landet i sammanlagt fem år kan du köpa åretruntbostad utan Civilstyrelsens tillstånd. Att bo på Färöarna och Grönland räknas som att bo i Danmark.
Om du är medborgare i ett EU-/EES-land men inte uppfyller kraven ovan kan du köpa åretruntbostad i Danmark utan Civilstyrelsens tillstånd om du uppfyller minst ett av villkoren i § 1 i förvärvstillkännagivandet, erhvervelsesbekendtgørelsen:
- Du är arbetstagare och är antingen anställd i Danmark eller har uppehållstillstånd i EU/EES.
- Du har etablerat dig eller ska etablera dig i Danmark för att bedriva egen näringsverksamhet.
- Du har eller ska upprätta agenturer/filialer i Danmark eller så ska dessa utföra/ta emot tjänster i Danmark.
Om du är EU-medborgare kan du dessutom köpa åretruntbostad i Danmark utan Civilstyrelsens tillstånd, även om du inte är bosatt eller har en hemort i Danmark och inte tidigare har varit bosatt i landet under sammanlagt fem år, om du uppfyller villkoren i § 2 i förvärvstillkännagivandet.”
Ok, ska erkänna att jag drog likhetstecken mellan att uppehålla sig i Danmark i 5 år med att få danskt medborgarskap. Undantagen var inte aktuella för mig när jag gick i dom tankarna så jag utgick från att det var kört.
Som jag tolkar det räcker det med uppehållstillstånd i EU/EES.
Det är det jag menar. Gick i tankarna att köpa ett rekkehus som sommarbostad på Bornholm efter att ha jobbat där under en period och tyckte det var en ytterst trevlig ö men efter att ha läst på lite så förstod jag det som att jag måste bo där minst 183 dagar per år för att få köpa och behålla huset och då svalnade intresset direkt, vilket förmodligen var avsikten.
Problemet brukar ligga i att du får inte låna i svensk bank för norsk fastighet… Och för att låna i norsk behöver du bo där
Utländska medborgare går inte köpa fritidshus i Danmark. I dk skiljar man mellan helårshus som har bopälsplikt (ngn måste vara folkbokförd där) och fritidshus som inte har bopälsplikt
Jaså? Var står det? Anknytning och/eller godkännande behövs, inte medborgarskap.
Om du vill köpa sommarstuga, fritidshus eller annan andrabostad i Danmark utan Civilstyrelsens tillstånd måste du vara bosatt i Danmark eller ha varit bosatt i landet i sammanlagt fem år, antingen under en sammanhängande period eller i flera omgångar.
Om du inte uppfyller detta villkor ska du ansöka om tillstånd för att köpa andrabostad i Danmark hos Civilstyrelsen.
Civilstyrelsen ger tillstånd att köpa sommarstuga, fritidshus eller annan andrabostad endast till ansökande som har en särskilt stark anknytning till Danmark.
När Civilstyrelsen bedömer din ansökan ingår en rad aspekter som rör din anknytning till Danmark. Man lägger bland annat vikt vid följande omständigheter:
- tidigare bosatt i Danmark
- särskilda familjeband till Danmark
- särskild yrkesmässig anknytning till Danmark
- särskilda kulturella band till Danmark
- särskilda ekonomiska band till Danmark
- särskild anknytning till fastigheten du vill köpa.