Här verkar vara så många hjälpsamma och kunniga människor att jag provar lyckan.
Våran situation är: Jag, sambo och två barn under 3 är boende i Norge och äger bostad värd ca 4,5 mill, återstående bolån är på 1,7 mill. Vi letar boende i Sverige, och vill helst köpa utan att flytta och sälja först. Vi letar efter en gård och det är inte så ofta en som passar oss kommer till försäljning, därför hade det vart så mycket lättare, med två små barn, att stanna kvar i nuvarande bostad, jobb, dagis tills vi hittar lämplig bostad i Sverige. Nu har vi hittat ett objekt som ligger ute för 4.2 mill som är intressant.
Har ni några tips på hur man bör gå tillväga? Någon svensk bank som kan godkänna lån i detta tillfället tror ni? Behov av att dra några vita lögner till banken? Ska ju givetvis ringa runt mer till banker men känner att jag behöver en strategi först för att öka våra chanser. Generellt tycker jag att möjligheterna verkar vara dåliga, därför jag tyr till er.
Tillgänglig kontantinsats ca 800 000. Sammanlagd bruttolön för oss båda är ca 1,1 mill. Och har alltså ca 2,8 mill bundet i nuvarande bostad.
Om du i Norge gör ditt lån till ett ”rammelån” så kan du frigöra kapital i väntan på försäljning. Kanske det kan underlätta situationen.
Men också, till skillnad från Norge har ju idiotiskt nog inte Sverige juridiskt bindande bud så du kan vara i dialog med säljarna och få till dialog och kanske 5 månader till övertagandet.
Kan inte mycket men det finns väl nåt som heter överbryggningslån. Men det kanske ger för kort tid? Kom i alla fall för guds skull ihåg att sälja bostaden i norge innan ni skriver er i Sverige. (Så ni slipper skatten, för jag antar att ni bott där ni bor i mer än ett år och därmed slipper vinstskatt). Detta höll i alla fall jag på att missa när jag flyttade tillbaks till Sverige.
Ja jag har sett på rammelån. Går ju att få på max 60% av boligens värde, så vet inte helt varför det är fördelaktigt mot att öka det vanliga lånet, som kan vara max 85%. Men det kanske är svårare att få lov till det sistnämnda helt enkelt?
Javisst det hade ju underlättat med övertagande längre i framtiden. Dock blir väl just låne-problematiken densamma, då lånelöftet måste vara i ordning vid budrundan, antar jag.
Ja precis, det är det som kallas mellomfinansiering i Norge vill jag tro. Det är ju egentligen exakt det vi behöver. Problemet är bara att det verkar som att inga banker tillåter den processen när den nya bostaden är i utlandet.
Ja! Har fått med mig att försäljningen bör ske innan folkbokföring i Sverige, den hade vart sur att missa ja
Tack för tips!
Hej.
Jag registrerade mig bara för att svara till dig.
Jag har bott i Norge med ungar, sålt lägenhet och köpt nyckelfärdigt/byggt hus i Sverige. Blir inte helt samma situation då vi hade möjlighet att bestämma tidslinjen för när saker skulle hända då vi ägde tomten. Enda kravet var att börja bygga inom typ 2 år.
Norska banker ville inte ge lån där säkerheten var i bostad i Sverige. Att utöka lånet på befintlig lägenhet och använda pengarna till vad som helst var helt oproblematiskt dock.
Jag ska kolla upp hur det blev för oss och i vilken ordning vi gjorde saker. Kanske kan hjälpa lite i alla fall?
Så schysst av dig
Ok så ni löste situationen med att ta upp mer lån på det existerande bolånet i Norge? Det kunde vi ju gjort också men det räcker ändå inte helt till ekonomiskt på det sättet för oss.
Jag har varit i kontakt med flera banker nu både i Norge och i Sverige, men det verkar nästan hopplöst faktiskt. För svenska banker stoppas vi av att min sambo inte har svenskt personnummer. Håller på att kolla om det eventuellt kan räcka med ett samordningsnummer, men tvivlar.