Undrar om det är möjligt att ansöka om bolån som utlandssvensk? Bor för nuvarande i Storbritannien och skulle rimligt kunna göra kontantköp inom circa 3,5 år, fast skulle gå fortare med bolån, utöver så vill man inte avstå från potentiell hävstång genom att köpa med lån.
Finns väldigt lite info kring det här online, så skulle väldigt mycket uppskatta lite råd om någon har erfarenhet med någon slags liknande situation.
Pengarna för fastigheten kommer jag att spara ifrån den lön som betalas av min arbetsgivare, så penningtvättrisk vilket jag vet är medveten att bankerna är mån om att undvika bör inte vara något stor bekymmer eftersom en kan lätt bevisa vart pengarna kom ifrån (payslips osv).
Vi är också utlandssvenskar, men har bolån sedan vi bodde i Sverige. När jag försökt byta bank efter utlandsflytt har jag nekats med hänvisning till att vi inte bor i Sverige. Om du hittar en bank som accepterar bolån till utlandssvenskar så dela gärna med dig vilken bank det handlade om.
Problemet med detta är också att även om man redan har lån från ngn så har man svag förhandlingsposition kring räntan. Min bank har dock inte fattat än att jag inte kan byta…
Trist att höra. Tycker dock det är ganska konstigt att svenska banker är hur glada som helst att låna pengar till köp av fastighet utomlands, men inte tvärtom om man nu som utlandssvensk vill köpa någonting hemma. Oerhört svårt att hitta långivare här i Storbritannien som skulle vara glada att finansiera köp i Sverige, har inte lyckats hitta någon ännu.
Bara nyfiken, vilken bank var det som du försökte byta till? Har hört blandade grejer om att man skulle kunna försöka med storbankerna, dvs SEB, Nordea osv - att de kan vara mer mottagliga?
Vi har lyckats och fått godkännande från Swedbank, Handelsbanken och Nordea. Sen gör olika banker olika bedömningar på hur mycket risk de vill ta på valuta kursen. Handelsbanken tog mest höjd och räknade bort kanske ungefär 30% från mitt lön.
Sen är min man kvar i Sverige och jag jobbar utomlands, kanske det som hjälpte?
Nej dessvärre, väldigt få banker vill stå som långivare för vad de nu kallar för “international mortgages”, enda banken som jag har sett som gör det är HSBC och även då bara för ett fåtal utvalda geografier t.ex Dubai, HK, Singapore.
Tack för svaret! Jag ska nog komma in med väldigt hög handpenning (ungefär >75% eller så), kanske skulle det dämpa den uppfattade risken för långivaren? Åtminstone så har man lite hopp nu, om bankerna tar det från fall till fall så kanske är det inte en sådan dum idé om jag pratar med några banker direkt för att se hur de tänker på saken.
Vad trist att höra att de nordiska bankerna är så pass fyrkantiga. Hur ska man då kunna flytta tillbaka från utlandet? Jag har sett brittiska banker erbjuda deras expats med lån (“international mortgages”), och det är bara så himla bakåtsträvare tycker jag att Svenska banker glatt lånar ut pengar till finansiering av utländska fastigheter, men inte till de som är svenskar som jobbar utomlands.
Vi fick lån från LF, hade tidigare haft lån där innan vi flyttade utomlands. Men det satt långt inne, det fick gå upp till högre instans och dom krävde en hel del dokument.
Kan tillägga att vi fick flyga in för att skriva på papprena etc så var väldigt fyrkantigt.