Hoppas på råd och tips i detta forum angående vår problemställning .
Jag och min sambo är svenska men bosatta och folkregistrerade i Norge sen typ 10 år.
Vi ser nu på att köpa en bostad i Spanien.
Min norska bank (Danske Bank) säger att vi inte får låna till bostad i utlandet om vi inte kan ta pant i en bostad i Norge . Vi äger ingen bostad i Norge (eller Sverige ). Vi vill inte heller köpa i Norge då vi inte planlägger att bli kvar här långsiktigt .
Vi funderar nu på att vända oss till banker i Sverige. Känner någon här till banker som lånar ut till utlandssvenskar som har jobb och skatteförpliktelser i ett annat land?
Eller finns det andra sätt att komma runt problematiken , t.ex att ta pant i min mammas bostad (hon har sagt ja till detta . Någon som har erfarenhet på detta ?
Hej, vi kollade på tre alternativ. Kontant, lån på svenska huset (svensk bank), lån i spansk bank. Det blev kontant till slut men lån i spansk bank går nog bra det med kan jag tro. Vår svenska bank tog inte pant på utländska tillgångar. Det går iaf bra att villkora köpekontrakt för godkänt lån i spansk bank fick vi veta, samtidigt kanske det är möjligt att förhandla lite mer på priset utan lånevillkor.
Ni som inte är ägare kan vanligtvis inte nyttja den som pant/säkerhet för ett lån, däremot så kan ju hon låna mot den och sen låna ut till er som ett vanligt lån mellan två/tre privatpersoner.
Jag är svensk medborgare men inte skriven i EU och får ingen inkomst i Sverige.
Jag har kvar min lägenhet i Sverige, men eftersom man ska ar inkomst kan man i nte låna på den.
Så jag har tittat på att köpa sommar lägenhet både i Spanien och i Sverige och kommit fram till samma sak egentligen.
Man kan låna men man behöver 50% kontant. Och i vissa fall så har jag även erbjudit att betala 5-10års ränta på lånet vid tillträdes dagen.
Detta verkar vara en lösning som funkar med svensk och med spanska bank.
Problemet är att bank som inte finns i landet har jätte svårt att värdera bostaden i ett annat land. Och tjänar du inga pengar i landet där bostaden är kan du i nte få någon riktig kreditupplysning.
I det land där jag bor är det 60% kontantinsats som gäller. Så 50% i Sverige eller Spanien är för mig billigare, då även hus/lägenhets priserna är mycket högre där jag bor.
Det kan vara olika rutiner i olika banker. I värsta fall kan det ha ändrats efter min tid i bank.
Rent praktiskt går det till så att de lagfarna ägarna skriver på skuldebrevet som annan pantsättare. I värsta fall kräver banken att de lagfarna ägarna även står som medlåntagare.
Jag skulle tro att bankerna i de flesta fall bedömer att det inte är värt risken att ge bolån till privat fastighet utomlands. Inte minst borde det bli problematiskt vid en ev utmätning om det skulle behöva gå så långt. Kronofogden kan så vitt jag vet bara utmäta svenska fastigheter
Är det någon som lyckades med att få bolån i svensk bank och vad hade ni för argument?
Jag äger idag en lägenhet 50% i Sverige men är utflyttad till ett land utanför EU. Tjänar bra och skulle vilja köpa ett fritidshus i Sverige som jag tänkte bo i på sommaren men även hyra ut då jag inte är där. Har ringt runt till de stora bankerna men bara fått nej då jag “inte är skriven i Sverige”. Är det någon som har något tips på hur man kan gå tillväga eller vilka banker som kan vara mer flexibla?
Hej! jag bor i norge och får lön här, men har obelånat hus i sverige. Det lånar jag nu upp på (godkänt av banken, men jag måste resa in på banken då delar av lånAIprogramvaran på swedbank, gillade inte att jag inte bodde i Sverige när söknaden skulle göras, så det blev manuellt ) hust i sverige för en stor renovering. Dessa pengar går till mitt nya hem i portugal.
fikk möjlighet från banker i portugal, men räntan var allt för hög, så det ble swedbanks (låga??) ränta.