Bostadslån i Sverige, men boende utomlands

Jag har sedan några år emigrerat från Sverige och är utskriven från Skatteverket.
Eftersom jag saknar adress och är “utskriven”, så får man inte låna pengar till bostad i Sverige hos de flesta banker.

Dock tillåter några banker att man köper bostad utomlands, exempelvis Spanien, men inte behöver vara skriven i Sverige, men det är en Svensk bank.

Jag förstår att svenska banker inte kan ta en bostad i ett icke europeiskt land som säkerhet, då det är svårt att förstå de marknaderna för banken och se vilken säkerhet som verkligen finns.

Men att köpa en lägenhet i Sverige, där man går in med mer än 15% som kontantinsats, kan jag inte förstå hur banken kan se det som en risk.
Om jag går in med 30% kontant och samtidigt skulle betala låt säga 5 års ränta i förskott, så borde väl detta ändå kännas som en ok lösning.

Hur har andra gjort som inte bor i Sverige och vill köpa lägenhet, eller som flytta tillbaka till Sverige och då saknar inkomst i Sverige när man precis kommer tillbaka.

Hamnade i en liknande situation för ett år sen.
Jag har bott utomlands i över 10 år och fick ett erbjudande att köpa en mindre lantbruks fastighet (tänk nyare hus med lada och 7ha blandad skogsmark) för under marknadsvärdet. Perfekt investering i mina ögon.
Skulle gå in med 50%! insats och tänkte låna resterande 50 av någon storbank.
Men stötte genast på patrull när man ringde runt, förstod att bankerna är livrädda för kapital som inte blivit intjänat och skattat i kära Sverige. Jag kunde påvisa deklarationsunderlag för alla år utomlands och har dessutom en inkomst idag långt över medelsvensken som skulle räcka mer än väl att betala lånet med. Blev inget lån.

Slutade med att min far gick in som ägare och låntagare, givetvis med min kontant insatts. Han skrev in mig som ägare i sitt testamente och kommer ge mig huset om det blir tal om att flytta till Sverige igen.