rågor om bolån med utländsk inkomst och identitetsutmaningar
Hej!
Jag har en fråga kring att ansöka om bolån i Sverige under några särskilda omständigheter. Jag är holländsk medborgare som tidigare bott i Sverige och har fortfarande ett konto hos Sparbanken här. Problemet jag står inför är att mitt svenska ID har gått ut, och banken säger att mitt holländska pass inte räcker som identitetsbevis (det är frustrerande, jag vet!). De kräver någon form av ID-handling som visar mitt personnummer.
Nu till min fråga: Är det möjligt att få ett bolån i Sverige under dessa omständigheter? Jag och min svenska sambo planerar att flytta tillbaka till Sverige och köpa ett hus. Jag har ett jobb med lön i euro och min sambo är anställd i ett svenskt företag. Vi har också en kontantinsats på 15%.
Sparbanken verkar inte kunna hjälpa oss förrän jag skriver mig i Sverige igen och får en svensk ID-handling. Finns det alternativ för oss att få ett bolån trots dessa hinder?
Har en samma sort av situation just nu (flyttar också från Holland till Sverige men har fortfarande svensk-ID kvar) - hur gick det för er till slut? Såg på Reddit någon som lyckades genom SEB att få bolån med utlandsk inkomst, men var också redan ett tag sen.
Jodå, det har gått bra faktiskt. När vi väl hittade ett objekt så kunde vi sätta lite mer press på Sparbanken Skåne, som ringde in någon som hade koll på sådana här ärenden. Det gick bra med utländsk inkomst, men de drar av 10 eller 15 % för valutarisken.
De skaffade ett fiktivt personnummer åt mig, men jag tror att du slipper det momentet eftersom du redan har ditt ID. Det var annars det jobbigaste, eftersom de fick lägga om bolånet senare när jag väl fick mitt ID-kort, och det har blivit lite klydd med ränteavdraget på skatteåterbäringen. Se bara till att de lägger lånet på ditt personnummer direkt så bör du slippa det problemet.
Det gäller dock att hitta rätt person på banken; det är ju lite mer omständligt, så alla är inte så förtjusta i att ta sig an sådana ärenden. Allt som allt var det inte så farligt, men man behöver vara beredd på att visa upp mer papper, bevis på pengarnas ursprung och så vidare.