Lånelöfte för bostad i Sverige, arbete i Danmark

Hej RT-forumet!

Har ni tips (kanske någon som varit med om liknande t.o.m) hur man får lånelöfte från en svensk bank för sitt första bostadsköp i Sverige? Har varit i kontakt med min bank som sa att det inte går eftersom de inte kan se min inkomsttaxa. Dessutom läst att de osäkra variablerna med valutakurs + dansk anställningstrygghet gör att bankerna drar öronen till sig.

Behöver era kloka hjärnor och erfarenhet till detta för att veta hur jag ska gå tillväga för att ta mig in på bostadsmarknaden!

Obs. Bor i hyresrätt idag och har fast dansk anställning sen några år tillbaka.

Vet inte vilken bank du har, men det låter som att det inte är en av de stora. Alla de stora har eller har haft verksamhet i Danmark och vet mycket väl hur det går kombinera danskt jobb med svensk bostad. De har lönesedlar du kan visa upp och dessutom skall du redovisa din inkomst och vad du betalat i skatt i Danmark till Skatteverket årligen. Denna information kan banken också ta reda på.

Har du kollat med Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea?

1 gillning

Är det anställning via danskt företag på distans eller i Öresundsregionen som är aktuellt? Att bankerna här nere inte skulle fatta hur det funkar med sundspendling och liknande verkar ju väldigt märkligt. Är det däremot anställning på distans och lägenhetsköp uppåt landet kan jag mer föreställa mig att man inte har full koll.

Medhåll på att kolla med dessa också.

…och välkommen till forumet @BoSWE! :slight_smile:

1 gillning

Hej,

Jag jobbar i Danmark och hade mina bolån i SEB tills nyligen då jag bytte till landshypoteket via AVANZA. Det är precis som @Anonym skriver att du visar upp din lönesedeln och hämtar ett anställningsintyg från HR och överlämnar det till banken.

Då jag jobbar mycket hemifrån nu nästan halva tiden så skattar jag halva min lön i Sverige. Det innebär att jag nu kan låna via vilken bank som helst i Sverige och inte enbart via storbankerna :slight_smile:

Jag hade problem med att köpa min lägenhet för två år sedan hos Swedbank.
Jag hade fått lånelöfte, lagt bud och kommit överens med säljaren. Skulle ringa till banken för att förklara läget. Det var plötsligt helt omöjligt för mig att få lån, jag skulle behöva 35-40% av kontantinsatsen enligt systemet sa snubben i telefonen, han lät själv ganska förvånad.
Det löste sig till dock till slut, han ringde upp efter några timmar och hade hört med sina kollegor, för det lät ju helt orimligt, och lyckats “kringgå systemet”.

Hej Kristian - gammal tråd här men värt ett försök.
Min sambo är anställd som pilot i Danmark men bor i Sverige och vi kämpar med att få lånelöfte. Vet du om man kan få ett “nytt” lån via Avanza som Öresundspendlare eller behöver det vara ett existerande lån som man flyttar dit?
Håller på och kämpar med Swedbank och Danske bank just nu men kanske värt att titta på Avanza då vi båda har pengar där?!