Köpa/sälja aktier vid utdelning med ISK

Jag är helt ny med ISK och behöver hjälp med en sak som jag tror att jag måste ha missuppfattat. Har letat runt här och på nätet utan att hitta svaret…

Säg att ett bolag har utdelning på sina aktier med 6,50 per aktie och X-dagen är 10 april. På ISK kollas det hur mycket kapital det finns 1 april så jag väljer att köpa 100 aktier för 90 kr 3 april. Då har jag noll på ISK 1 april och jag har rätt till utdelningen.

På X-dagen så sjunker kursen med 6,50 pga av utdelningen. Den kan t.o.m. sjunka ytterligare. Men det är jag inte så intresserad av. Jag tänker bara behålla mina 100 aktier till senast 29 juni (om inte kursen har ökat på bra igen) för att sedan ha tömt mitt ISK på både aktier och utdelning innan 1 juli.
Vad jag har läst mig till så dras det ingen skatt på utdelningen.

Summan av värde och insättningar vid årets slut blir endast 9 000 kr (köp 100 aktier för 90 kr) eftersom mitt ISK är på noll både 1 april och 1 juli. Om jag inte gör något mer resten av året så blir kapitalunderlaget 2 250 kr (=9000 / 4).
Schablonintäkten blir 66,15 kr (=2 250 * 0,0294) och
skatten blir 19,845 kr.

Jag har gått förlust med mina aktier men jag har gjort en vinst på utdelningen på 585 kr (6,50 * 90). Och min skatt är ju endast 19,845 kr. Det ger en skatteprocent på 3,39%.
Detta kan väl inte vara möjligt? Jag måste ha missat något. Jag förstår att schablonintäkten t.ex. minskar vad jag kan få i ränteavdrag på mitt bolån. men det är ju bara småpengar i det här fallet.

Du har räknat rätt på skatten du kommer betala (19.845 kr) men fel på vinsten du gör. Du köper 100 aktier för 90 kr styck, du får utdelning på 6.5 kr per styck. Den vinsten du gör kommer ju påverkas hur priset förändras tills det du säljer.

Vinst / aktie = försäljningspris + utdelning - inköpspris - kostnader för köp/sälj

Utan att veta försäljningspris kan du inte veta vilken vinst du har gjort. Eftersom priset på aktien tenderar att falla med motsvarande belopp som själva utdelningen så är inte utdelning en vinst. Så din vinst kommer definieras av hur aktien går i övrigt mellan köp och sälj (samt kostnader så som courtage och spread).

Exempel 1: Priset faller på X-dagen med utdelning och stannar där. Du säljer för 83.5 kr, du har fått 6.5 kr i utdelning och köpt för 90 kr. Du har gjort 0 vinst! Till och med en förlust om vi tar hänsyn till kostnader. Du måste ändå betala 19.845 kr i skatt.

Exempel 2: Priset faller på X-dagen med utdelning och men återhämtar sig till 85 kr tills du säljer. Du har gjort 85+6.5-90 = 1.5 kr i vinst per aktie. Din effektiva skatt på vinst blev alltså 19.845 / 150 = 13.24%.

osv.

2 gillningar

Tack så mycket för svaret. Jag fattar inte hur jag kunde tänka så fel och helt utesluta försäljningspriset. Borde inte sitta med sådana här uträkningar så sent på kvällen när hjärnan är trög…

1 gillning