Köpekontrakt husköp - vad betyder denna paragraf i avtalet

Jag har nyss skrivit på köpekontrakt för ett hus. En formulering i paragarafen " Lagfart- och lånekostander" fanns denna formulering som jag efteråt ställer mig frågande till och behöver förstå.

I det fall en bank tar ut en avgift för att vara behjälplig med överföringen av köoeskillingen, och i förekommande fall lösen av säljarens lån, är parterna överens om att köparen ska betala denna. En sådan avgift kan bland annat bli aktuell när köparen inte tar några lån för att finansiera köpet.

Vad betyder denna text rent konkret? …innebär det att jag som köpare belar för att lösa ut ränteskillnaden på säljaren lån?
Tacksam om ngn vet då jag får lite ont magen om jag inte förstått då jag skrev på.
Mvh Maggan

Hej!

Inget du behöver vara orolig för. Det handlar om att när en köpare inte tar lån så vill ofta köparens bank ta ut en avgift för att föra över slutlikviden och lösa säljarens lån (handlar allt som oftast om max 5000 kr beroende på vilken bank köparen har).

Om köparen tar upp lån i samband med husköpet (vilket man får säga är det vanligaste), så ingår detta i bankens uppdrag.

Så det handlar inte om att du ska betala säljarens lån eller liknande.

3 gillningar

Men åh tack för svar. Så skönt höra o tackolov för digitala forum. Kollade i en bekants köpekontrakt och där fanns inte denna text o tänkte det var nåt särkilt för mitt köp. Inte helt trygg med mäklaren tyvärr. Trodde jag skulle oroa mig till efter påsken. Tack än en gång!

2 gillningar

Hej

Skrivit på ett kontrakt nyligen, ska köpa utan banklån och det står exakt så i mitt kontrakt med :

och i förekommande fall lösen av säljarens lån, är parterna överens om att köparen ska betala denna. En sådan avgift kan bland annat bli aktuell när köparen inte tar några lån för att finansiera köpet.

Tänkte bara höra med dig, fick du betala några avgifter för eventuella lösen av lån för säljaren?

Mvh

Detta skulle i så fall vara specifikt angivet i köpekontraktet. I annat fall är det givetvis helt otänkbart. Ta’t lugnt!