Köpläge för silver eller guld just nu?

Det finns många intressant diagram på Macrotrends, och beroende på viken tidsperiod man väljer ser man märkliga resultat.

De senaste 20 åren har guld slagit aktier ordentligt, trots att börsen har gått upp.

Det känns nästan lite deppigt när man tänker på att man går upp tidigt på morgonen, sliter och står i, gnuggar geniknölarna och försöker vara kreativ, omorganiserar och tar del av den senaste forskningen, folk stressar, jobbar ihjäl sig och skadar sig på jobbet. Och ändå har den genomsnittliga industriaktiens tillväxt de senaste två decennierna fått rejält med stryk av en gul metallklump som legat och samlat damm i en papplåda i källaren. Vad har mänskligheten sysslat med egentligen?

4 gillningar

Hahaha… när du säger det på det sättet. :joy::joy: Det är väl därför @AuAgEric tjatar om 50/50-portfölj och vi vägrar dumdristigt lyssna på honom… :rofl:

1 gillning

Brukar inte du tjata om att höga värderingar alltid betyder lägre förväntad kommande avkastning? Vad betyder det i så fall för Guld nu? Framförallt med hänsyn sett till @bspastikerns graf ovan?

Jo, så är det ju så klart. Typ, “Lex Japan”… :slightly_smiling_face:

Jag försöker ju undvika att göra spådomar om framtiden. Dessa kommer ju nästan alltid vara fel. Det som jag tänker spontant / mitt provprat är ju att guld värderas ju annorlunda än tillgång med naturlig avkastning. Det vill säga att guld ter sig värderas mer på psykologiska effekter än på fundamenta vilket gör det svårare än att värdera en mängd enskilda bolag som grupp. Eller tänker jag fel?

Men kan inte det betyda att @AuAgEric har rätt, bara det att det redan har hänt. Så marknaden redan prisat in den kommande katastrofen?

Du får alltid jobbiga frågor, det vet du :wink:

2 gillningar

Jag får mer guld för mina SEKetas idag än för ett år sedan trots extrema stimulanser från Riksbanken och en aktieportfölj som rusat 80+% under samma period. JA, det är köpläge.

3 gillningar

Jag tror inte att marknaden har prisat in det fullt ut. De flesta lever fortfarande i tron att t.ex. en 90/10-portfölj är en balanserad portfölj eller att aktier är ett bra inflationsskydd. Väldigt många “mainstream”-ekonomer tycker att guld är en barbarisk relik.

Jag tror att vi ibland fastnar i vår lilla bubbla där vi ser guld som något hyfsat naturligt att investera i. Men det är det inte utanför forumet. Jag har t.ex. aldrig hört Aktiespararna, finansiella rådgivare eller andra prata om det det som en seriös del i en portfölj. Upplever nästan att fler pratar om att ha Bitcoin i portföljen än guld.

Men som sagt, jag kan ha helt fel i det här…

4 gillningar

Jag håller med, guld känns väldigt oälskat just nu. Vilket är ett utmärkt tillfälle att fylla på.

7 gillningar

Kopplingen på “fair value” måste ses till mängden krediter och skulder som skapats…

2 gillningar

bild

Här har du en till kul graf :slight_smile:

Iom att guld till högre grad än aktier måste vara populär för att man ska tjäna på att inneha det, så kanske det inte är en jättebra indikator?

1 gillning

Ni som har SilverBullet, hur gör ni nu? Fonden har ju gått rent uselt i år och de nordamerikanska gruvbolagen har ju dykt på börsen. Jag ligger själv tokrött, men står i valet och kvalet om man vågar köpa nu när det dippat som det gjort…?

Jag kör på med det jag redan har investerat tills vidare. Ingen aning om det är smart eller inte.

Ja det är sjukt tråkigt när det är rött på siffrorna. Men jag tror mycket på silver i det långa loppet, så flera år ser jag framför mig att jag håller den här fonden i mitt pensionssparande och att den kommer att studsa både upp och ner på vägen

Eric Strand pratar om att denna fond är en investering för åtminstone hela 2020-talet och att det kommer vara volatilt på vägen, men hans vision är att den kommer gå upp rejält.
Skall man köpa mer på vägen är det under perioder som denna man skall agera.
Har man av någon anledning bestämt sig för att hålla lite silvergruvor i portföljen tycker jag inte man skall dra sig ur nu.

Har försökt köpa extra varje gång det är lite ihållande dippar som nu, svänger rätt bra, svårt att veta om de är nån slags botten.

Har legat runt 50-60% i silver bullet och en del guld så är break even för året…

Bara hänga i.

Nja, det är väl toppen om man köpt guldet innan det blivit populärt, köper man när det redan är populärt tjänar man väl inga pengar?

Kan inte uttala mig om framtiden för just Silver bullet, men generellt blir det ju svårt att tjäna pengar om man aldrig vågar köpa när det dippat. :slight_smile: Det är just den egenskapen man måste jobba på att träna upp.

Om jag hade fritt kapital och andelen silvergruvaktier i min portfölj var lägre än jag önskade skulle jag absolut köpa nu!

Med det sagt är det omöjligt att veta om det på kort sikt går ner mer eller upp nu.

Jag tror själv långsiktigt, fem till tio år, på silvergruvaktier och även guldgruvaktier.

Vad man bör göra är att se till hur ens portfölj är balanserad och bestämma sig för hur mycket av ett visst tillgångsslag man vill ha i den.

Visst kan man köpa när saker ser köpvärt ut, men då är man mer spekulant än långsiktig i just det enskilda köpet.

Eftersom silver gått ner ett tag ligger jag själv lägre just nu än jag gjort tidigare, som andel av portfölj räknat. Men jag har inte några större fria likvider och en eventuell ombalansering från andra tillgångsslag är inte aktuellt ännu - eftersom jag ändå ligger plus på silver och guld räknat på årsbasis.

Så tänker jag :blush:

Så tillgången måste sjunka för att du ska köpa mer, räcker inte med att den gått relativt sämre under din valda period? :thinking: Då kan det ju bli väldigt knepigt under perioder när aktier och ädelmetaller har en positiv utveckling samtidigt.

Jo, absolut. Jag har ju en tänkt procentdel av portföljen i ett tillgångsslag. Vid lämpliga tillfällen ombalanserar jag. Men just nu är min portfölj ännu på plus avseende guld och silver, och än mer i silvergruvbolagsaktier.

Så en ombalansering skulle just nu istället göra att jag minskade i Silvergruvor. Om jag skulle gå till mitt exakta procenttal som jag har satt upp som mål.

Men jag har ett intervall om ca ± 5% som jag utan vidare accepterar för varje tillgångsslag. Jag var tidigare uppe i en hel del procents vinst på silvergruvbolag i portföljen (som helhet var ju tex AUAG silverbullet upp runt +50% vid någon tidpunkt), och då ombalanserade jag ner en del. För inte så länge sedan var jag någonstans runt +5% i silveraktierna, nu är de kanske runt +2.5% upp fortfarande som andel i portföljen. (efter en tids nergång om kanske -10% i AuAg silverbullet tex) Och då avser jag dess tyngd i hela portföljen som helhet alltså. Då ombalanserar jag inte inte mer än någon gång då och då, Så just nu sitter jag still i min båt.

OBS. procentsattser osv i detta inlägg är högst ungefärliga.

1 gillning